Další konkurence na dráze: Leo Express testuje svůj vlak a chce investovat další miliardy

Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi.

Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Zdroj: ctk

Majitel společnosti Leoš Novotný představuje první soupravu Leo expres
Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, převzal 3. února první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Na snímku je majitel společnosti Leoš Novotný ve třídě Economy.
Interiér vozu
Interiér vozu
Elektrická jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG
6
Fotogalerie
Dopravní firma Leo Express, která chce od prosince provozovat pět železničních souprav Flirt za 1,5 miliardy korun na trati mezi Prahou a Ostravou, chce v dalších pěti letech investovat do nových souprav dalších zhruba 12 miliard korun. Uvedl to majitel společnosti Leoš Novotný.

„Mám teď 500 milionů euro od sdružení investorů, což je zhruba 12 miliard korun, mám je na příštích pět let a vlak se vyrábí dva roky. Takže usilovně jednám, v pátek máme další jednání s výrobcem, jednáme o tom, aby se vlaky vyráběly tak, aby za dva roky a týden mohly začít jezdit,“ řekl Novotný.

Nové soupravy Leo Express by podle Novotného mohly jezdit například na trasách Praha-Vídeň, Praha-Budějovice, Praha-Brno, Praha-Ústí i v Polsku či na Slovensku.

Linky do Rakouska by mohla firma provozovat ve spolupráci s rakouskou soukromou železniční společností WESTbahn, která je u jižních sousedů ve stejném postavení jako Leo Express v tuzemsku.

Od jara bude společnost soupravu testovat na zkušebním okruhu u Velimi, uvedl to majitel společnosti Leoš Novotný. S celkem pěti těmito soupravami za 1,5 miliardy korun dopravce plánuje zahájit provoz na trati mezi Prahou a Ostravou od letošního prosince.

Nové klimatizované soupravy pojmou 237 sedících pasažérů. Samozřejmostí podle dopravce je bezbariérový přístup do všech oddílů vlaku, zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a rychlý internet pro všechny cestující. „Jen do IT technologií jedné soupravy jsme investovali více než 12 milionů korun, protože je ověřeno, že rychlý a dostupný internet zvyšuje počet cestujících ve vlacích minimálně o 15 procent,“ doplnil Novotný.

Leo Expres se kromě vstupu na trať mezi Prahou a Ostravou připravuje i na výběrové řízení na dopravce na trati Ostrava-Opava-Krnov-Olomouc. Tendru se kromě Českých drah a Leo Expresu hodlají zúčastnit také tuzemský dopravce Viamont, evropský obr Veolia Transport a RegioJet ze skupiny Student Agency patřící brněnskému podnikateli Radimu Jančurovi. Vítěz řízení by měl cestující mezi Ostravou a Olomoucí začít vozit cestující od prosince 2013.

Program liberalizace české železnice bude podle ministerstva dopravy pokračovat výběrovým řízením na provozovatele tratí Praha - Ústí nad Labem - Děčín a Praha Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb. Podle mluvčího úřadu Martina Nováka bude tendr na dopravce vypsán v průběhu letošního března.