Dánsko s Německem spojí podmořský tunel, druhý nejdelší v Evropě

Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou

Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou Zdroj: Femern.com

Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou
Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou
Přes Fehmarnovu úžinu se nyní plaví trajekty
Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou
Vizualizace tunelu pod Fehmarnovou úžinou
7
Fotogalerie
Kodaň dala zelenou výstavbě tunelu pod Fehmarnovou úžinou mezi Dánskem a Německem. Stalo se tak v době, kdy zemi navštívila německá kancléřka Angela Merkelová. Ta projekt rovněž podpořila. „Nemůžu vyloučit, že nedojde k průtahům," upozornila ale Merkelová. Dodala ale, že Kodaň i Berlín vyvinou maximální úsilí, aby se podařilo co nejvíce dodržet časový plán.

Vybudování zhruba 20kilometrového silničního a železničního tunelu mezi dánským ostrovem Lolland a německým ostrovem Fehmarn bude stát odhadem 7,4 miliardy eur (203 miliard korun). Tyto náklady ponese Dánsko. Naopak Německo podle příslušné mezistátní smlouvy, ve které se obě země k novému spojení zavázaly, musí na svém území postavit dopravní napojení na dálniční a železniční sítě.

Na německé straně se očekává zpoždění, neboť v zemi ještě neskončilo připomínkové řízení. Tunel by podle nynějších předpokladů měl být hotov do roku 2021, Německo k němu ale železnici přivede zřejmě nejdříve v roce 2024.

Tunel výrazně zrychlí cestování mezi Hamburkem a Kodaní a díky již existujícímu mostu mezi Dánskem a Švédskem přes úžinu Öresund usnadní cestu do jihošvédského Malmö. Mezi německou pevninou a ostrovem Fehmarn již most stojí, rovněž dánský Lolland je plně propojen s největším dánským ostrovem Sjaelland, kde leží Kodaň.

Fehmarnova úžina