Den D pro řidiče: Začala odkládaná modernizace dálnice D1

Oprava dálnice D1

Oprava dálnice D1 Zdroj: ctk

Mapa dálnice D1
Současný stav dálnice
Současný stav dálnice
Dálnice se má během rekonstrukce rozšířit na 28 metrů
Plánovaný průběh rekonstrukce
15
Fotogalerie
Na dálnici D1 dnes začaly plánované opravy, pracuje se na prvních dvou úsecích. Mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou od 104. do 112. kilometru dělníci od rána rozmisťují dopravní značení. Provoz přechodně stahují do jednoho jízdního pruhu, kvůli čemuž se u Jeníkova po ránu vytvořila asi 1,5 kilometru dlouhá kolona. Před 11:00 byl provoz u Jihlavy celkem plynulý. Policie vyzývá řidiče, aby z dálnice nesjížděli.

„Chtěli bychom řidiče vyzvat, aby nesjížděli na objízdné komunikace, protože na těchto komunikacích by mohlo docházet k dalším problémům,“ řekla mluvčí krajské policie Dana Čírtková. Dopravní policisté mají kvůli opravám D1 krizový plán, jejich počty však posíleny nebyly.

Práce podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začínají také mezi 153. až 162. kilometrem od Lhotky po Velkou Bíteš, z pohledu řidičů tam omezení začnou až v sobotu. Nejvytíženější silnice v Česku se bude opravovat za plného provozu. Na Vysočině projede po dálnici během 24 hodin průměrně 35 tisíc vozidel. Opravy prvních dvou úseků skončí příští léto. Stavbaři by měli denně pracovat šestnáct hodin.

U Jihlavy stavbaři nejprve vybudují provizorní přejezdy středního dělicího pásu, a to u obou sjezdů, aby se tam doprava dala převést z jedné strany D1 na druhou. Auta tam ode dneška budou jezdit v obou směrech dvěma pomocnými pruhy rychlostí sníženou na 80 kilometrů v hodině. Týkat se to bude dvou 300 metrů dlouhých úseků. Dělníci dnes v jednotlivých směrech nejprve kužely provizorně vymezovali jeden jízdní pruh u středových svodidel. Pak žlutými čarami vyznačili dva pruhy, jimiž budou auta jezdit po dobu omezení.

Modernizace dálnice D1Modernizace dálnice D1 | ctk

U sjezdů z D1 mezi Jihlavou a Jeníkovem jsou připravena žlutá vozidla odtahové firmy Pretol. „Ode dneška začínáme držet čtyřiadvacetihodinové hlídky. Naše vozidla jsou předsunuta na stanovištích 104 a 112,“ řekl majitel firmy Václav Jakeš.

Zahájení oprav u Větrného Jeníkova sledovali kromě novinářů i zástupci kraje a obcí poblíž D1, kteří mají strach ze zvýšené dopravy na regionálních silnicích. Jihlavský primátor Jaroslav Vymazal (ODS) je rád, že ŘSD nevyznačilo objížďky a chce auta udržet na dálnici. „Kdyby to mělo jít přes Jihlavu, tak to stejně jako jakékoli jiné město ucpe,“ řekl.

Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší budou dělníci do soboty upravovat terén a rozvážet značení pro uzavírku začínající v neděli. Motoristy tam čekají první komplikace 11. května, ale jen směrem na Prahu, v němž bude provoz sveden do jednoho pruhu. V neděli v něm začnou auta jezdit ve dvou zúžených pruzích. Směrem na Brno se mezi Lhotkou a Bíteší nyní omezení nechystají.

Podle mluvčího brněnských policistů Pavla Švába začátek prací na dálnici dopravu kolem Brna zatím nekomplikoval.

Přestavbu úseku Větrný Jeníkov - Jihlava provede konsorcium Colas CZ a Porr za 649 milionů korun. Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší dálnici opraví sdružení firem OHL ŽS s Alpine Bau, dostane za to 597 milionů korun.

Dálnice D1 je asi deset let za svou životností. Na opravy je připraveno 21 úseků od Mirošovic na 21. kilometru po exit Kývalka na 182. kilometru. Obnova této dopravní tepny potrvá několik let, přijde asi na 14 miliard korun.

Modernizace dálnice D1Modernizace dálnice D1 | ctk

Autobusoví dopravci zavedli mimořádné posily

Autobusoví dopravci zavedli kvůli modernizaci dálnice D1 mimořádné posily. Zálohové autobusy jsou připraveni nasadit v situaci, kdy by některý z autobusů uvízl v zácpě a hrozilo by, že se nedostane včas k odjezdu dalšího spoje. Student Agency pro tyto účely vyhradily tři autobusy, konkurenční Eurolines dva. Řekli to mluvčí obou společností Aleš Ondrůj a Pavla Lauermannová. Během dopoledne ale dopravci žádné komplikace na trase nezaznamenali.

„Na opravy se připravujeme od začátku dubna. Zatím nemáme hlášena žádná zpoždění,“ uvedla Lauermannová. Po D1 Eurolines provozují čtyři spoje do Bratislavy a jeden do Budapešti.

Zhruba čtyři desítky obousměrných spojení provozuje ve všední den po D1 Student Agency. Kromě tří mimořádných posilových autobusů, které na využití čekají v Brně, může dopravce operativně využít dalších deset, pokud by si to vyžádala situace, uvedl Ondrůj.

Na rozdíl od autobusových dopravců se železnice na dnešní zahájení prací na D1 nepřipravovala. Kapacita vlaků je podle Českých drah dostačující. Dopravce zatím nenavýší ani počet spojení D1 Expressu, kterých ve všední den jezdí mezi Prahou a Brnem dva páry. „V tuto chvíli nabídka zůstává stejná, jako byla doposud,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Společnost bude podle něj poptávku dál sledovat.