Dispečerům mizela letadla, zřejmě to zavinili čeští výrobci radarů

Podle aktuálně dokončené zprávy byl zdroj vysílání, které přetížilo radarové odpovídače letadel, lokalizován v oblasti zhruba 110 kilometrů východně od Prahy. Informoval o tom server Airtrafficmanagement.net. Zpráva připomíná, že v oblasti sídlí několik výrobců radarů a je prý vysoce pravděpodobné, že probíhající testy jedné z firem byly zdrojem rušení.
„Během vyšetřování jsme došli k závěru, že civilní výrobce skutečně prováděl testy, které způsobovaly rušení v celém regionu,“ citoval web šéfa EASA Patricka Ky. Agentura nicméně konkrétního viníka neoznačila, což také zdůraznilo Řízení letového provozu ČR.
„Závěrečná zpráva neidentifikovala konkrétní subjekt, který by byl za vzniklou situaci odpovědný,“ uvedl pro E15.cz mluvčí ŘLP Richard Klíma. Doplňme, že EASA hodlá zprávu teprve zveřejnit, její výsledky už ale unikly na veřejnost.
Koncetrace firem v Pardubicích
Česká produkce radarů se koncentruje do východočeských Pardubic, kde řada firem navázala na někdejší elektrotechnický podnik Tesla. Výrobou radiolokátorů se ve městě zabývají společnosti ERA, Retia, Eldis a T-CZ.
Server E15.cz oslovil s žádostí o vyjádření největší firmu v oboru ERA. „Firma ERA byla v této věci kontaktována příslušnými institucemi evropského civilního letectví, které vedly vyšetřování události. Poskytla jim všechny relevantní údaje i odborná stanoviska, přesný obsah je ovšem neveřejný. Proto se k tomu společnost nemůže bez souhlasu výše uvedených orgánů blíže vyjadřovat,“ sdělila mluvčí společnosti Lenka Stejskalová Reichová.
Tisíce minut zpoždění
Incident s mizením letadel z monitorů se opakoval mezi 5. až 10. červnem 2014, kdy řídící střediska v Praze, Vídni, Bratislavě, Karlsruhe a Mnichově zaznamenala krátkodobé výpadky signálu u několika letounů, což podle zprávy evropské agentury zavinilo celkově šest tisíc minut zpoždění. Podle ŘLP však bezpečnost leteckého provozu nebyla ohrožena, protože výpadky takzvaných sekundárních radarů nahradily klasické primární.
Selhání systému začala EASA okamžitě vyšetřovat ve spolupráci s evropskou organizací Eurocontrol, která koordinuje činnosti řízení letového provozu v jednotlivých zemích.
Radarové bludiště
Podle Patricka Ky vyšetřování také zjistilo, že střední Evropa je doslova bludištěm radarů. „Jedno letadlo sleduje 25 různých radarů, i když stačí dva nebo tři. To musí skončit,“ řekl serveru Airtrafficmanagement.net. Evropské instituce proto vydaly sérii doporučení, jak situaci řešit, včetně vypnutí některých zařízení.
Richard Klíma upozornil, že ŘLP doporučení Eurocontrolu, které omezuje počty instalací sekundárních radarů, respektuje tím, že státy mezi sebou vzájemně sdílí radarová data.
„Pro pokrytí celého území české republiky včetně přesahu do hloubky sousedních států pro nutnou koordinaci provozu využívá ŘLP ČR na základě mezinárodních ujednání radary z Německa, Rakouska a Slovenska,“ vysvětlil mluvčí. Naopak data z českých radarů využívají na Slovensku i v Německu.