Dobeš svého nástupce varuje před ČD Cargo

14. listopadu 2012 - Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) předal premiérovi Petru Nečasovi svou demisi k datu 3. prosince. Bezprostředním důvodem odchodu byl tlak od vedení jeho strany, Dobeš byla ale dlouhodobě kritizován například kvůli problémům se spuštěním centrálního registru vozidel. (Foto Profimedia)

14. listopadu 2012 - Ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM) předal premiérovi Petru Nečasovi svou demisi k datu 3. prosince. Bezprostředním důvodem odchodu byl tlak od vedení jeho strany, Dobeš byla ale dlouhodobě kritizován například kvůli problémům se spuštěním centrálního registru vozidel. (Foto Profimedia) Zdroj: profimedia.cz

Odcházející ministr dopravy Pavel Dobeš považuje za jeden z hlavních problémů resortu situaci nákladního železničního dopravce ČD Cargo, firmě hrozí insolvence. Obává se změn v Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), pokud by jeho nástupce odvolal současného generálního ředitele Davida Čermáka. Dobeš, který ve funkci končí v pondělí, to řekl v České televizi.

Insolvence podle Dobeše dopravci ČD Cargo hrozí ve druhém nebo třetím čtvrtletí příštího roku, pokud se neprovedou opatření plánovaná od léta. Ve firmě je podle něj třeba kontrolovat náklady, mimo jiné na marketing a právní služby, a bude se propouštět. „Stát se musí zabývat tím, jakým způsobem dá slevu pro kusové zásilky. Pokud toto učiní, tak ta společnost má možnost přežít,“ uvedl Dobeš. Krizového manažera pro firmu, z jejíhož vedení počátkem října odešel Gustav Slamečka, končící ministr vyhlédnutého neměl.

Do konce roku má z ČD Cargo odejít 450 zaměstnanců, v příštím roce by mohlo podle opoziční ČSSD firmu opustit dalších 2000 pracovníků. Nyní společnost zaměstnává zhruba 9500 lidí. Informace opozice o letošní ztrátě ČD Cargo téměř dvě miliardy korun Dobeš nekomentoval. Připomněl ale, že ve prospěch firmy ministerstvo dopravy připravuje snížení poplatku za použití kolejí, které by mělo zmírnit právě nevýhodnost přepravy kusových zásilek.

Kontrola v ŘSD musí pokračovat

Dobeš uvedl, že čelil tlakům, aby na ŘSD vedle Čermáka nepracovala také ředitelka v létě založeného úseku kontroly kvality staveb Miloslava Pošvářová. Jejich odchod nebo odvolání by podle končícího ministra mohl znamenat odklon od nastoleného kurzu kontroly kvality dopravní výstavby. „Odchod těchto dvou lidí by vykazoval velkou otázku, kdo přijde po nich a zdali v tom nastaveném kurzu bude pokračovat,“ řekl končící ministr.

Jako riziko Dobeš označil možnost, že by nové vedení ministerstva odstoupilo od žalob podaných na stavební firmy kvůli zvlnění a dalším nedostatkům dálnice D47 u Ostravy. Celkem 12 žalobám čelí vedoucí společnosti konsorcií Eurovia CS a Strabag.

Ministr, který z vlády odchází po dlouhotrvajících sporech s předsedkyní strany LIDEM a vicepremiérkou Karolínou Peake, vidí za svým koncem ve vládě hlavně to, že ve straně kritizoval přijetí daru od severomoravského podnikatele Dalibora Tesaře. „Nátlak byl poměrně jednoduchý, ve chvíli, kdy jsem se nějakým způsobem v této věci ozval, tak velmi rychle došlo k tomu, že první oficiální předsednictvo, které se sejde, mě vyzve k rezignaci,“ řekl.