Dopravce Umbrella jde pomáhat Němcům

Flixbus

Flixbus Zdroj: profimedia

Autobusový dopravce Umbrella má z Česka řídit expanzi obřího německého FlixBusu na Východ. Praha je odrazovým můstkem.

Český byznys začíná sklízet plody deregulace dálkové autobusové dopravy v Německu. Tamní obří dopravce FlixBus, který vznikl právě díky deregulaci, si nyní zvolil Prahu jako svou základnu pro další expanzi naVýchod. Partnerem mu je česká firma Umbrella Couch & Buses, která i díky tomu může letos kandidovat na pomyslný titul skokana roku v oboru.

Umbrella je první partner FlixBusu ve střední a východní Evropě. Češi mají Němcům mimo jiné otevřít dveře do dalších slovanských zemí. Spolupráce začala na jaře, kdy Umbrella po vítězství ve výběrovém řízení vypravila pro FlixBus první autobus. „Začali jsme z osmi autobusy, což byl počet, na kterém jsme měli první rok i končit,“ řekl deníku E15 majitel Zdeněk Kožíšek, kterého do Umbrelly přivedl jako finančního investora zakladatel Pavel Steiner. Počáteční Kožíškova investice byla milion eur.

Kožíšek: Byli jsme před rozhodnutím buď pořídit nové busy, nebo otevřít dveře konkurenci

Po tlaku FlixBusu ale firma musela flotilu rychle rozšířit až na dnešních 23 strojů značky Setra. „Byli jsme před rozhodnutím buď pořídit nové busy, nebo otevřít dveře konkurenci,“ doplnil Kožíšek. Firma vozidla pořizuje v Německu, neboť v Česku nenašla financování. Zisk přitom podnikatel očekává v horizontu čtyř až pěti let. České firmě přitom pomohly německé reference, neboť léta zajišťuje dopravu pro klienty německých cestovních kanceláří.

„Praha je v síti FlixBusu ceněna hodně vysoko, je to křižovatka na Východ,“ doplnil Steiner. Kolem nových linek ale obě společnosti zatím spíše mlží, jen náznačují že napřou síly do Chorvatska, Slovinska, na Slovensko, Ukrajinu a možná do Ruska. Mluvčí FlixBusu Bettina Engertová přitom nevyloučila ani vstup na vnitrostátní trh.

Z Prahy zatím FlixBus vypravuje do zahraničí 76 autobusů denně, vedle Umbrelly má i další partnery ze západní Evropy. Mezi nimi jsou velké firmy jako Blaguss nebo Dr. Richard. FlixBus založili mladí podnikatelé Jochen Engert, André Schwämmlein a Daniel Krauss, na německý trh vstoupil v roce 2013. Dnes nabízí 45 tisíc spojení denně v 16 zemích.