Dopravci lákají za volant ženy, nabízí zkrácené úvazky i zkušební jízdy

Řidička, ilustrační foto

Řidička, ilustrační foto Zdroj: CTK

Díru na trhu v podobě šesti tisíc chybějících řidičů mají podle dopravců pomoci zacelit ženy. Agitátoři je přesvědčují, že doprava dávno nežádá svaly, ale hlavně odpovědnost. Příkladem je autobusová společnost Arriva, která řeší akutní nedostatek řidičů v severní části země. Její teplická dcera uspořádala den otevřených dveří, kde zlákala za volant 17 adeptek. Počet žen u firmy Arriva Teplice tak k říjnu stoupl na 20, což je téměř 12 procent celkového stavu. Další řidičky jsou ve výcviku.

Zdařilou akci uspořádala Arriva na Ostravsku. „Hlásí se hodně lidé z pošty nebo paní, které pracují jako prodavačky nebo u pokladen v supermarketech,“ říká personální ředitel Arrivy Ivo Novotný. Podle něho tak Česko dohání západní sousedy, kde je podíl řidiček mnohem vyšší. Zároveň jde o reakci na mužský nezájem.

Kampaň cílenou na ženy spustil i dopravní koncern ICOM transport. „U cestujících jsou ženy-řidičky vnímané velmi pozitivně. Jsou totiž obecně vnímavější než jejich mužští kolegové,“ uvedla předsedkyně představenstva ICOM Kateřina Kratochvílová. Uplatnění jako řidičky prý hledají především matky po rodičovské dovolené. Celkem má firma za volantem na tři desítky žen, jen letos jich přibude zhruba deset.

Do náborů žen se pustil i českobudějovický Jihotrans. „Z ergonomického hlediska dnes práce řidičky autobusu není pro ženu nevhodná, nespravuje se na cestě, i výměnu pneu provádí zásahové vozidlo,“ říká předseda představenstva Miloslav Mrkvička. Nejde přitom pouze o autobusy. Jihotrans má už jedenáct žen i za volantem kamionu. Řidičky kamionů verbuje i CS Cargo. Mimo jiné jim nabízí pracovní oděv ženského střihu, kosmetiku a dvakrát ročně Den péče o ženy.

Ženy a řidičské průkazyŽeny a řidičské průkazy | E15

Regionální ředitel Arrivy: Profese řidiče se v Česku vylidnila