Drahé průtahy. Rekonstrukce nádraží v Budějovicích nabírá další zpoždění

Dešťová voda protékající střechou zanechává na stropech výrazné stopy

Dešťová voda protékající střechou zanechává na stropech výrazné stopy Zdroj: E15 Michal Nosek

Roky prozékání vody zanechalo na stropech nádraží výrazné stopy
Přístupová cesta k toaletám
Průhled do nádražní haly
Spoře osvětlený vstup k toaletám
Vstup do nádražní restaurace
14
Fotogalerie

Jedna z dominant Českých Budějovic, budova nádraží, je již řadu let v žalostném stavu. Rekonstrukce měla být původně hotova k letošnímu 110. výročí otevření, ale nebude. Ještě totiž ani nezačala, zatím se vypracovává projekt. Stavba má odstarovat v lednu 2020.

Budova Českobudějovického nádraží je podle odborníků již roky v nejhorším stavu ze všech nádraží v České republice. Nejmarkantnější na havarijní situaci novorenesanční budovy, do níž architek Gustav Kulhavý zasadil i secesní prvky, je protékající strop a opadávající omítka.

Objekt je od června roku 2016 majetkem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Tehdy ředitel správy Pavel Surý hovořil o rekonstrukci jako o prioritě. „Začínáme s přípravou,“ uvedl Surý již na podzim roku 2016. Příprava trvala rok a o rok později podepsala SŽDC smlouvu na zhotovení projektové dokumentace na obnovu budovy českobudějovického nádraží. Vítězem soutěže je společenství Metroprojekt, Sagasta a Ateliér 8000.

 

„Předpokládaný počátek samotné realizace je leden 2020. Odhadovaná částka investice je zhruba 170 milionů korun,“ aktuálně uvedl mluvčí SŽDC Marek Iliaš. Předpokládaná cena tak za necelé dva roky vzrostla o dvacet milionů. V roce 2016 totiž ředitel Surý odhadoval zakázku na 150 milionů. K dalšímu upřesnění částky může ještě dojít po vyhotovení projektové dokumentace.

„Cena se může změnit, a to například z pohledu nových požadavků na zabezpečení objektu, nebo na základě nepředvídaných technických problémů. Historická budova je památkově chráněná,“ doplnil Iliaš.