Dráhy chtějí smlouvu na nádraží ještě letos

Kolejiště hlavního nádraží zastřešují prosklené ocelové obloukové konstrukce o rozpětí 33,3 metru a výšce osmnáct metrů. Pod nimi leží nástupiště číslo 1 až 4

Kolejiště hlavního nádraží zastřešují prosklené ocelové obloukové konstrukce o rozpětí 33,3 metru a výšce osmnáct metrů. Pod nimi leží nástupiště číslo 1 až 4 Zdroj: Michal Tomes

České dráhy budou připraveny na podpis smlouvy o prodeji nádraží Správě železniční dopravní cesty letos v polovině listopadu. A podle představenstva firmy by bylo záhodno smlouvu podepsat. Podnikatelský plán drah totiž počítá ještě před koncem roku s první splátkou od SŽDC ve výši 1,5 miliardy korun. Od plnění plánu se bude příští rok na jaře odvíjet i hodnocení agentury Moody’s.

„Jestli to pan ministr odnese na vládu, je jeho záležitost, ne naše. My jsme připraveni. Pokud se tak ale nestane, tak by rating mohl spadnout,“ řekl předseda představenstva Daniel Kurucz. Reagoval tak na slova ministra dopravy Antonína Prachaře, který v deníku E15 vyjádřil názor, že k převodu nádraží dojde až v prvním čtvrtletí příštího roku. „Letos projednáme materiál, dáme ho do mezirezortu. Souběžně budeme neformálně jednat s Evropskou komisí, necháme si udělat posouzení právní jistoty, aby tu transakci už nikdo nikdy nezpochybnil,“ vyjádřil se ministr.

Představenstvo drah Prachař mimo jiné obvinil, že otálelo s vypracováním cenového posudku podle metody doporučené Bruselem a zdržovalo vypracování strategie Českých drah. To ale vedení národního dopravce odmítá a odkazuje se na zápisy ze zasedání dozorčí rady od konce května. „Pan ministr neříká pravdu, že jsme otáleli s posudkem a není hotova strategie. České dráhy konaly zcela přesně podle harmonogramu, který jsme dostali v dubnu letošního roku. Udělali jsme do 30. září všechny kroky včetně ocenění.“ řekl Kurucz.

Míč je nyní na ministerské straně hřiště, prodej nádraží musí schválit vláda. Také strategie do roku 2020 byla podle vedení drah připravena k projednání dozorčí radou už 10. července. Averze ministra vůči předsedovi představenstva drah je přitom všeobecně známá. V srpnu se Prachař dokonce pokusil šéfa drah odvolat. Podle Kurucze si ministr v osobním sporu, který sám vyvolal, bere za rukojmí 25 tisíc zaměstnanců skupiny Českých drah.