Dráhy loni spadly do ztráty 1,4 miliardy, kvůli výlukám a prohře v arbitráži

Rychlík Českých drah přijíždí do stanice Olbramovice

Rychlík Českých drah přijíždí do stanice Olbramovice Zdroj: Stepan Bruner, E15

Skupina Českých drah nemá za sebou nejlepší rok své existence. Výsledkem loňského hospodaření je ztráta 1,38 miliardy korun, když o rok dříve firma vydělala 156 milionů. „Do nákladů se negativně promítl zejména rozhodčí nález arbitráže ve sporu se společností Škoda Transportation a vícenáklady spojené s výlukovou činností Správy železniční dopravní cesty,“ píše firma v prohlášení na svých stránkách.

Škodě musely dráhy zaplatit přes 700 milionů korun, na rekordní množství výluk pak doplatily zhruba půl miliardou, především na přesčasy a náhradní autobusy. Tržby z hlavní činnosti zůstaly zhruba na 33 miliardách. Ztráta jde především na vrub osobní dopravě, která prodělala 1,4 miliardy, když předloni to bylo 865 milionů.

„Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření,“ tvrdí v prohlášení předseda představenstva ČD Pavel Krtek. Jinak totiž okolnosti drahám vesměs přály. Náklady na naftu a elektřinu díky nižším cenám klesly o půl miliardy na 3,7 miliardy, dotace od státu a krajů se zvýšila o 300 milionů na 13,5 miliardy.

Zpoždění narostlo

Společnost si udržela meziročně zhruba stejný počet cestujících, když přepravila na 170 milionů lidí. „Přičemž pokračoval trend rostoucích tržeb z mezinárodního jízdného, zatímco tržby z vnitrostátního jízdného mírně klesly,“ píše skupina ve výroční zprávě.

Výluky se projevily i v dochvilnosti spojů. Na čas (s rezervou pět minut) jelo pouze 86,6 procenta vlaků, v dálkové dopravě dokonce pouze 72 procent. V minulosti dráhy uváděly čísla přes 90 procent. Za většinu zpoždění ovšem dopravce nemůže.

Nižší ceny kvůli konkurenci

Dcera pro nákladní dopravu ČD Cargo vydělala 480 milionů. Rovněž v nákladní dopravě jde ale o meziroční pokles, předloni zisk činil 877 milionů. Firma to připisuje především poklesu tržeb z jednotlivých vozových zásilek, kterým konkurují kamiony, a také útlumu přeprav některých komodit, například hutních výrobků. Naopak rostla přeprava stavebních materiálů a automotive.

Jako další příčiny nižších tržeb společnost uvádí rovněž výluky, stávku strojvedoucích v Německu a ostré konkurenci u ucelených vlaků, která tlačí ceny dolů. „Což se odráží ve snižování marží a dochází i ke ztrátě některých přeprav. Ty se snaží naše největší dcera nahradit nejen doma, ale také v zahraničí,“ doplnil Krtek. Slibně se podle něj rozvíjí například přepravy z baltských přístavů a z polské části Slezska. I proto firma sáhla k nákupu nových lokomotiv. ČD Cargo loni přepravilo 66,4 milionu tun zboží, což je o dva miliony tun meziročně méně.