Dráhy se nechtějí vzdát railjetů, o prodloužení opce usiluje i Siemens | E15.cz

Dráhy se nechtějí vzdát railjetů, o prodloužení opce usiluje i Siemens

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Harald Eisenberger

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Příběh největší drážní akvizice poslední doby se zdá být nekonečný. Otázku nákupu osmi vlaků Siemens Viaggio Comfort, známých z Rakouska jako Railjety, ve středu nerozlouskla ani odcházející vláda Petra Nečase. V rozporu s plány Českých drah se totiž ministři o vlacích za 2,8 miliardy vůbec nebavili.

Vláda v demisi se už soustředí pouze na nezbytné administrativní úkony, které související s chodem země, žádná strategická rozhodnutí dělat nechce. Tím kabinet fakticky pohřbil opci na nákup Railjetů, která vyprší s koncem června. Do té doby už se ministři nesejdou. Pro obří akvizici je přitom souhlas vlády nezbytný.

Jenže dráhy a především jejich generální ředitel Petr Žaluda vlaky velmi chtějí, hodlají si je dosadit do své výkladní skříně vedle pendolin. A výrobce Siemens chce své vlaky prodat. Proto obě strany ve středu přispěchaly s nečekaným řešením. Budou jednat o prodloužení opce, dohoda je přitom téměř jistá. Zatím ale není jisté, o kolik měsíců se opce prodlouží. Šanci podpořit či definitivně zaříznout nákup Railjetů ale zřejmě už nebude mít Nečasova vláda.

Ve vlekoucí se kauze nákupu railjetů jsou dráhy zatím jen polovičním vítězem. Dráhy mají smlouvu na patnáct vlaků Siemens Viaggio Comfort. Jisté je jen to, že jich odeberou sedm, pro které našly od příštího roku uplatnění na tratích do Vídně a Štýrského Hradce. Tyto soupravy se už vyrábějí. Dalších osm vlaků mělo jezdit do Bratislavy a Budapešti, podle informací deníku E15 už to měly dráhy smluvně sjednáno i s tamními národními dopravci.

Staly se ale kvůli tomu i terčem silné kritiky, neboť vlaky kupují jako „unikátní příležitost“ bez otevřeného tendru. Vlaky budou stavěné na rychlost 230 kilometrů v hodině, kterou kromě Rakouska nikde nevyužijí. Dráhy ale argumentují mimo jiné výrazným zlepšením kvality na páteřní trati Praha – Brno, odkud se současně přesunou nynější vlaky na jiné tratě, například do Chebu či Českých Budějovic.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.