Dráhy se snaží zabránit vstupu RegioJetu na trať do Bratislavy
„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu. Předpoklad termínu rozhodnutí je v průběhu srpna,“ uvedl Kolář. Drážní úřad řeší podobný spor vůbec poprvé, dosud v tuzemsku platilo nepsané pravidlo, že dopravce může vyjet kamkoliv si zažádá. Podobnému sporu na trati Praha – Ostrava stát předešel tím, že ji přestal dotovat.
Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). „ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září,“ uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.
Konkurence může prohloubit ztráty
Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti má za cíl ochranu peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Obecně totiž dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda uvedené riziko nehrozí u uvedeného železničního spojení.
„Jsme přesvědčeni, že zařazení těchto spojů je nesystémové a dle našeho názoru poškodí ekonomiku dotčených linek dotovaných v předmětných relacích ministerstvem dopravy ČR i objednatele ve Slovenské republice,“ uvedl pro E15 mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj by přidání dvou konkurenčních spojů jen prohloubilo ztráty hrazené z veřejných rozpočtů.
Přímý vlak z Prahy do Hodonína
RegioJet napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené provozní koncepty vlaků. Jednak jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků, jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků bez nároku na dotace chce RegioJet převzít.
Firma navíc plánuje prodloužení trasy těchto spojů s tím, že jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.