„V rámci našich kompetencí musíme nyní provést analýzu stávajícího trhu na trase. Požádali jsme subjekty, kterých se to týká, aby nám zaslaly podklady a svá stanoviska. Na jejich základě pak situaci posoudíme a vydáme rozhodnutí o právu k přístupu na železniční infrastrukturu. Předpoklad termínu rozhodnutí je v průběhu srpna,“ uvedl Kolář. Drážní úřad řeší podobný spor vůbec poprvé, dosud v tuzemsku platilo nepsané pravidlo, že dopravce může vyjet kamkoliv si zažádá. Podobnému sporu na trati Praha – Ostrava stát předešel tím, že ji přestal dotovat.
Požadavek RegioJetu o přidělení kapacity pro jeden pár vlaků mezi oběma hlavními městy potvrdil letos v dubnu správce slovenských kolejí Železnice Slovenskej republiky (ŽSR). „ŽSR budou nyní posuzovat polohy a počet tras vlaků vzhledem k výlukové činnosti při stavbě koridorů a také s ohledem na technologické možnosti stanic. Také se musí posoudit, zda objednávky nejsou v rozporu s objednávkami jiných dopravců. Konečný návrh časových poloh a počtu vlaků bude známý v září,“ uvedla tehdy mluvčí společnosti Martina Pavliková.
Konkurence může prohloubit ztráty
Smyslem takzvaného posouzení hospodářské vyváženosti má za cíl ochranu peněz, které na dopravní obslužnost vynakládá stát. Obecně totiž dopravcům jezdícím v závazku veřejné služby doplácí stát nebo kraj prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady na provoz a tržbami z jízdného. Zavedení nové komerční linky ale může objednaným spojům odvést zákazníky ke konkurenci, snížit tržby a zvýšit tak objem dotací, které bude muset stát na provoz doplatit. Drážní úřad proto musí posoudit, zda uvedené riziko nehrozí u uvedeného železničního spojení.
„Jsme přesvědčeni, že zařazení těchto spojů je nesystémové a dle našeho názoru poškodí ekonomiku dotčených linek dotovaných v předmětných relacích ministerstvem dopravy ČR i objednatele ve Slovenské republice,“ uvedl pro E15 mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Podle něj by přidání dvou konkurenčních spojů jen prohloubilo ztráty hrazené z veřejných rozpočtů.
Přímý vlak z Prahy do Hodonína
RegioJet napsal, že na trase z Brna do Prahy nyní existují dva zcela oddělené provozní koncepty vlaků. Jednak jde převážně o mezinárodní vlaky jezdící v hodinovém intervalu a vedle toho dva další páry vložených expresů, které jedou ráno z Brna do Prahy a odpoledne v opačném směru. Tyto dva páry vlaků, jezdí v krátkých soupravách, nepřepravují mezinárodní cestující s dražšími jízdenkami, a jsou tudíž nejvíce ztrátové. Právě tyto dva páry vlaků bez nároku na dotace chce RegioJet převzít.
Firma navíc plánuje prodloužení trasy těchto spojů s tím, že jeden z nich by vytvořil nové přímé spojení bez přestupu mezi Hodonínem a Prahou. „Je to dvojí přínos pro daňové poplatníky. Stát na jedné straně ušetří na dotacích a na straně druhé občané dostanou novou kvalitu rychlého vlakového spojení právě například z oblasti Hodonína a dalších s Prahou a dalšími městy v ČR,“ uvedl mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.