Pro Airbus to byl hodně napjatý den, informovala agentura Reuters. Evropané se dlouho třásli, zda jim zásilka strojů do blízkovýchodního emirátu vůbec vyjde. Vytrpět museli mnohé: třeba narážky na to, že se jejich koncern stále ještě učí letouny vyrábět a správně vyhodnotit jejich parametry.
Úvod obstarala zrušená tisková konference, na níž měl být miliardový deal mezi Airbusem a Katarem slavnostně oznámen. Ihned poté si šéf Qatar Airways Akbar Al Baker neodpustil poznámku, že je druhá strana učedníkem. „Ocitli jsme se ve slepé uličce,“ konstatoval na půdě soka během tiskovky Boeingu. „Když se z ní dostaneme, fajn, když ne – sbohem,“ dodal.
O pár hodin později Evropané nabídku vylepšili. Zvýšili ji na pět strojů A380 a 50 kusů nového úsporného modelu A320Neo. Katalogová cena této transakce, na niž kupující kývli, obnáší 6,4 miliardy dolarů.
„O takové kšefty se vždy tvrdě bojuje, hlavně se licituje o podmínky dodávek a slevy. To, že dá někdo navenek průchod nevoli, je však krajně neobvyklé,“ shodli se experti.
Podnětem k výbuchu se údajně stalo sdělení, že žádané A350 dostane Katar později, než si představoval. Arabové jsou vůbec prvními odběrateli tohoto typu, na němž Airbus pořád „vyšívá“, kdežto s Boeingy Dreamlinery už nějakou dobu létají.
Válka slov
Červen 2011, letecká přehlídka Le Bourget v těsné blízkosti Paříže. Němec Thomas Enders, první muž Airbusu, zažil euforii. Mohla za ni masová objednávka spořivých letadel A320Neo a vztek u Boeingu, který musel souhlasit s vylepšením „žravějších“ strojů 737. „Nevím, co že to naši přátelé v Seattlu kouří,“ prohlásil tehdy. Satisfakce se zámořský kolos dočkal právě teď v Dubaji: Qatar Airways jim odkleply převzetí dvou nákladních letounů řady 777. „Tento typ je nejlepší nákladní letadlo na světě,“ řekli Arabové.