Egypt zahájil zkušební provoz v novém kanálu Suezského průplavu

Ústí Suezského průplavu do Středozemního moře v přístavu Port Said

Ústí Suezského průplavu do Středozemního moře v přístavu Port Said Zdroj: Hajotthu, Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

Suezský průplav
Suezský průplav
Satelitní snímek Suezského průplavu
Silniční most přes Suezský průplav, postavený v roce 2001
Kontejnerová loď při plavbě přes Velké Hořké jezero
6
Fotogalerie
Egypt zahájil zkušební provoz v nově vybudované větvi Suezského průplavu, od něhož si země slibuje posílení ekonomiky postižené vysokou nezaměstnaností a odlivem investic. Oficiální otevření nového kanálu pro oboustrannou plavbu větších lodí, od něhož Egypt očekává do roku 2023 bezmála ztrojnásobení ročních příjmů z provozování této nejrychlejší spojnice mezi Evropou a Asií, je stanoveno na 6. srpna.

Podle zprávy oficiální agentury MENA se na první zkušební plavbu vydalo šest lodí pod vlajkami různých zemí, a to po třech z každého směru.

Suezský průplav, který byl otevřen 17. listopadu 1869, je jednou z nejrušnějších námořních cest na světě. Představuje mimo jiné důležitou trasu pro dodávky ropy z Blízkého východu.

Egyptský prezident Abdal Fatah Sisi ohlásil projekt výstavby nového kanálu v dubnu 2014 s velkou pompou a záměrem, dokončit ji za jeden rok. Stavební práce skutečně skončily v polovině letošního července. Stavbu provedly egyptské podniky a vyšla na devět miliard dolarů (zhruba 221 miliard korun).

Nová cesta zkrátí plavbu přes Suez na polovinu z nynějších asi 22 hodin. Nový a starý kanál budou propojeny čtyřmi malými kanály. Podél nové větve průplavu vláda plánuje vybudovat mezinárodní průmyslový a logistický komplex. Ten by se podle jejích představ mohl nakonec na výkonu egyptské ekonomiky podílet až jednou třetinou.