Emirates chtějí odškodnění za opravy obřích Airbusů

Emirates

Emirates Zdroj: emirates

První potíže Airbusu A380 se objevily během vývoje. První dodávky kvůli tomu byly zpožděny o více než rok.
Vůbec první vyrobený Airbus určený zákazníkům převzaly Singapore Airlines
Zatím největší problém obří letoun potkal v listopadu 2010, kdy za letu společnosti Quantas ze Singapuru do Sydney explodoval jeden ze čtyř motorů Rolls-Royce. Při nehodě nebyl nikdo zraněn, přestože trosky motoru dopadly na obydlený indosnéský ostrov Batam.
Následovala prohlídka všech obřích Airbusů, které používají motory od britské firmy. Několik jich muselo být vyměněno či opraveno a Rolls-Royce kvůli tomu předloni vykázal výrazný pokles zisku.
Potíže se netýkaly letounů Air France, které používají motory General Electric
9
Fotogalerie
Aerolinky Emirates, provozovatel největší flotily Airbusů A380, budou po výrobci letadel požadovat odškodnění za to, že musely tyto stroje na čas odstavit kvůli kontrole prasklin v křídlech. Napsal to deník Financial Times s odvoláním na šéfa dopravce Tima Clarka.

Prohlídkou, kterou nařídily evropské úřady kvůli objevení malých prasklin na křídlech několika obřích strojů, musí projít všechny dosud vyrobené Airbusy A380. Na zem musí stroje poté, co absolvují 1300 letů.

Emirates tvrdí, že kvůli narušení letového řádu těchto velkokapacitních letadel přijdou o tržby ve výši až 90 milionů dolarů.

Clark zatím neupřesnil, zda bude po výrobci požadovat celou tuto částku. Emirates trhliny objevily na všech 10 dosud zkontrolovaných strojích. Opravu prý bude nejspíše potřebovat všech 21 letadel. „Z obchodního hlediska to pro nás je hrozná zkušenost, Způsobilo nám to mnoho obchodních těžkostí,“ řekl Clark deníku. Ujistil zároveň, že letadla jsou navzdory trhlinám v křídlech zcela bezpečná.

Šéf Emirates také kritizoval přístup Airbusu k celé situaci. Firma prý ze začátku odmítala připustit skutečný rozsah potíží, ačkoli nyní se už snaží svou chybu napravit. Emirates mají objednáno další 69 Airbusů A380.

Praskliny v křídlech se objevily i na letounech dalších aerolinek. Singapore Airlines, které provozují první dodaný Airbus A380, je objevily na všech zatím dosud prověřených letadlech. Air France s kontrolami teprve začala. Letouny Lufthansy zatím nenasbíraly požadovaný počet letů.

Koncern EADS, do kterého Airbus patří, ve čtvrtek uvedl, že firma na kontroly křídel vyčlenila 105 milionů dolarů. Šéf koncernu Louis Gallois ujistil, že náklady na opravy ponese Airbus.