Evropská unie pošle na dostavbu pražského metra 7,4 miliardy

„Jednání s Evropskou komisí byla náročná, nakonec se nám však podařilo schvalovací proces úspěšně dokončit. Získaná dotace tak významně napomůže rozpočtu dopravního podniku,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Josef Nosek. Komise rozhodovala šestnáct měsíců a několikrát si vyžádala upřesňující informace.
Jednou z podmínek kladného stanoviska odboru ochrany prostředí pražského magistrátu k výstavbě prodloužení metra bylo podle ČTK totiž to, že úsek bude zprovozněn „až v návaznosti na realizaci a zahájení provozu autobusového terminálu a parkoviště P+R na Dlouhé Míli.“ Terminál měl být součástí modernizace železniční trati Praha - Kladno s odbočkou na letiště. Místo toho dopravní podnik zvolil verzi Veleslavín. Podle občanů a občanských sdružení je projekt předražený a zhoršuje životní prostředí. O změnách dopravní podnik EK průběžně informoval.
Dotace podle generálního ředitele dopravního podniku Milana Křístka tvoří více než třetinu celkové částky na výstavbu metra. Nový úsek metra V.A je dlouhý šest kilometrů a na trase vzniknou čtyři nové stanice – Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Celkové náklady na projekt podnik plánuje v maximální výši 22 miliardy korun. Původně Praha chtěla vybudovat metro až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.
Prodloužené metro by mělo začít cestujícím sloužit v druhém pololetí roku 2014. Nově postavený úsek podle údajů dopravního podniku zrychlí cestu z centra města do stanice Motol o polovinu, tedy z půl na čtvrt hodiny. Navíc prý pomůže zlepšit i dopravní situaci v oblasti sídlišť Petřiny a Červený vrch.
: