Férovost na železnici ohlídá nově zřízený nezávislý regulátor

Železnice

Železnice Zdroj: ctk

Vláda schválila návrh zákona zřizujícího takzvaného železničního regulátora. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře by měl mít hlídat rovný přístup státu při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům na přeplněných železničních tratích a chránit spoje objednané a financované z veřejných peněz proti komerčním linkám. Projednání tohoto bodu kabinet už opakovaně odložil.

Vznik regulačního orgánu, který by nebyl závislý na ministerstvu dopravy, je jednou z podmínek dalšího otevírání trhu s osobní železniční dopravou soukromým společnostem.

Nyní o přidělování volné železniční kapacity rozhoduje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a případné spory řeší Drážní úřad. Ten je ale přímo podřízený ministerstvu dopravy, které zároveň vykonává akcionářská práva k jednomu z dopravců, Českým drahám.

Kvůli tomu, že současný stav nesplňuje podmínky EU o nediskriminačním přístupu k jednotlivým dopravcům, má podle ministerského návrhu vzniknout nový úřad. Přejde tam část úředníků z Drážního úřadu a ministerstva, kteří se touto agendou zabývají.

Ochrana závazku veřejné služby

Nově jim přibude práce v souvislosti s ochranou spojů vypravovaných v závazku veřejné služby. Tyto spoje dotované z veřejných peněz si podle ministerstva dopravy zaslouží ochranu mimo jiné proto, že komerční doprava se soustřeďuje jen na silně využívané linky a finančně zajímavé časy, a není tak schopná kompletně pokrýt přepravní potřeby zejména na méně frekventovaných tratích, nebo v méně využívaných časech.

Vstup nedotované komerční linky mezi dotované spoje navíc může způsobit finanční ztrátu objednateli dopravy, například obci nebo kraji, tím, že přetáhne část cestujících z veřejné linky. Ztrátu na tržbách objednanému dopravci by v takovém případě musel doplatit objednatel z veřejných peněz, uvedlo ministerstvo.

Nový úřad má také rozhodovat spory mezi poskytovateli evropské služby elektronického mýta pro kamionové dopravce a řešit spory o poplatky na letištích vůči jednotlivým dopravcům.

Úřad má podle původního návrhu ministerstva dopravy začít fungovat příští rok a v jeho čele má stát předseda jmenovaný na šest let.