Firmy pozastavily miliardovou žalobu na ŘSD kvůli dálnici D3

Stavba dálnice D3 finišuje

Stavba dálnice D3 finišuje Zdroj: Jan Sindelar

Spor stavebních firem a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) o peníze za dálnici D3 dostal šanci na smírné řešení. Společnosti Strabag, Metrostav, Eurovia a Inžinierske stavby Košice pozastavily žalobu, jejímž prostřednictvím žádají po státu proplacení 1,26 miliardy korun. Deníku E15 to sdělil šéf ŘSD Josef Kroupa.

„V současné době se zhotoviteli jednáme. Diskuze probíhá racionálně, nyní dáváme dohromady podklady k jednotlivým věcem,“ uvedl Kroupa. ŘSD podle něj zásadně nesouhlasí s výší požadované částky.

Ta se zřejmě vyšplhala tak vysoko mimo jiné proto, že si firmy započetly i náklady, které nevznikly přímo na stavbě. Kvůli prodlevám musely například blokovat své lidi v jižních Čechách, i když práce stály. Výsledkem jednání by tak mohlo být snížení požadované sumy na oboustranně přijatelný kompromis. „Nepovažujeme za vhodné průběh sporu jakkoliv komentovat,“ uvedla Edita Novotná, mluvčí Strabagu, společnosti, která vedla stavební sdružení.

Pozastavení žaloby přitom neznamená, že nakonec věc nebude rozhodovat soud. „Pokud jedna ani druhá strana ze svých stanovisek a názorů neustoupí, tak to asi zůstane na tom soudu,“ doplnil Kroupa.

Jeden z největších právních sporů mezi státem a stavebními firmami začal loni v létě v době, kdy ŘSD provizorně vedla někdejší manažerka komunikace Agrofertu Soňa Křítková. Není to ale první problém s dálnicí D3. Pětadvacet kilometrů dlouhý úsek z Tábora do Veselí nad Lužnicí, který vyšel zhruba na čtrnáct miliard korun, podle ŘSD vykazoval řadu vad – například do mostu přes rybník Koberný údajně prosakovala voda. Druhý velký spor se týká zvlněné dálnice D47. V tomto případě je však smír v nedohlednu.

ŘSD položí u Prahy tichý asfalt
Duben přinese řidičům hned několik dopravních komplikací kolem Prahy. Na jihu začnou dělníci s druhou částí opravy dálnice D1 mezi pražským Chodovem a Modleticemi, na východní straně metropole začne obnova pražského okruhu v úseku Satalice–Běchovice. Celkem vyjdou obě opravy na téměř 600 milionů korun. Zakázky získaly firmy Porr, Strabag, SAT, Eurovia a Colas. Zajímavostí je využití takzvaného tichého asfaltu, který se na českých dálnicích dosud nevyužíval. Snížený hluk je vyvážen náročnější údržbou.