Formulový šampion Niki Lauda se napočtvrté vrací do leteckého byznysu
Lauda transakci popsal tradičně suše: „Ronny Pecik (exmajitel Amira Air) se mě zeptal, zda bych měl zájem. Podíval jsem se na to a souhlasil jsem,“ prohlásil podle deníku Die Presse. Cenu transakce neupřesnil. „Bylo to šíleně drahé,“ řekl jen.
Provozovatel soukromých tryskáčů Amira Air vznikl v roce 2004. Společnost sídlící na vídeňském letišti Schwechat nabízí zákazníkům k pronájmu 12 letadel a zaměstnává 70 lidí.
Lauda hodlá nastartovat expanzi aerolinek. „Rakouské firmy provozující soukromé tryskáče jsou skvělou věcí, protože letadla se zkratkou OE mohou létat všude na světě,“ řekl s odkazem na rakouskou tradici neutrální země.
Velká chyba
Tehdejší dvojnásobný mistr světa ve formuli 1 založil svou první leteckou společnost v roce 1979. Lauda Air pronajímající dva letouny neprorazila. O devět let později se Lauda vrátil a aerolinky se stejným názvem zahájily lety na Dálný východ.
Ve firmě v následujících letech získaly menšinové podíly rakouské Austrian Airlines a německá Lufthansa. V roce 2001 pak rakouský národní dopravce svého menšího konkurenta převzal. Lauda to později označil za svou „velkou chybu“.
O dva roky později Lauda začal nanovo. Se společností flyniki, později přejmenovanou jen na Niki, se ale opakoval stejný scénář jako v případě prvního Laudova pokusu. Zprvu menšinový partner Air Berlin firmu v roce 2011 plně ovládl.