Společnost GW Train ze skupiny Jihotrans už v neděli naruší monopol Českých drah v dotované rychlíkové dopravě. Na trať Plzeň – Most vyjede s původně německými motoráky řady 628, které prošly rozsáhlou modernizací v dílnách společnosti CZ Loko.
Nabídnou například elektrické zásuvky a Wi-Fi připojení k internetu. GW Train nasadí čtyři soupravy. Za deset let trvání smlouvy by měla firma dostat od ministerstva dopravy kompenzaci ve výši zhruba 400 milionů korun. Ministerstvo spočítalo, že ve srovnání s dosavadním provozem Českých drah ušetří 80 milionů.
Další rozšíření provozu se společnost dočká za rok, kdy vyjede na šumavské lokálky. Po vítězném tendru a téměř dvouletých administrativních průtazích firma nedávno podepsala smlouvu s Jihočeským krajem.
Šumavu budou obsluhovat motorové jednotky z německé rodiny RegioSprinter, které rovněž modernizuje CZ Loko. Mimo jiné jsou osazeny toaletami, které v Německu nebyly potřeba.
Kraj za patnáctiletou objednávku provozu zaplatí společnosti zhruba 2,25 miliardy korun. Kraj by tak měl ušetřit oproti provozu ČD za celou dobu asi 300 milionů.