Hranaté Karosy v Praze končí. Naposledy svezou cestující

Karosy

Karosy Zdroj: DPP

čap
Hranaté autobusy Karosa projedou naposledy hlavním městem. Dopravní podnik je potom vyřadí z provozu. První městské autobusy Karosa B731 s automatickou převodovkou začaly v Praze jezdit v roce 1982. Posledních pět vozů nasadí v pátek pražský dopravní podnik na lince 158.

Projíždět ale budou jen na jejím zkráceném úseku z Českomoravské do Letňan. Naposledy je budou moci Pražané spatřit na autobusovém obratišti Českomoravská a Letňany, kam budou vozy přistaveny.

„Vyřazení autobusů Karosa B731 je součástí strategie dopravního podniku, která sleduje celkové omlazení a modernizaci vozového parku. Průměrné stáří našich autobusů je v tuto chvíli 8,86 let,“ uvedl generální ředitel podniku Jaroslav Ďuriš.

Poslední kusy hranatých Karos dopravní podnik odebral v roce 1995, šlo o provedení s převodovkou ZF a motorem Renault MIHR. Celkem od roku 1982 do 1995 v Praze jezdilo 987 autobusů Karosa B731. Ve vozovém parku dopravního podniku zůstávají v provozu ještě modernizované typy Karos řady 900, která byla ve výrobě v letech 1996 až 2006.

Dopravní podnik v současnosti posílá do ulic celkem 1139 autobusů, které jsou ve vlastnictví společnosti. Nejčastějším typem autobusů pod hlavičkou podniku jsou nízkopodlažní vozidla SOR NB12 a NB18, kterých po Praze jezdí celkem 413.

Technické údaje Karosy typu B731 z roku 1995:
Motor Renault MIHR 062045 B/3; objem válců 9830 cm3; plný výkon 152 kW při 2100 ot.min.-1
ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem a s mezichladičem nasávaného vzduchu
Převodovkaautomatická čtyřstupňová ZF 4 HP 500
Přední nápravaLIAZ lichoběžníková, s nezávisle zavěšenými koly pneu 11/70 R 22,5
Zadní nápravaDetva jednostupňová, s diferenciálem Rockwell 160E
Celková délka11 055 mm
Šířka2 500 mm
Výška3 165 mm
Rozvor náprav5 600 mm
Pohotovostní hmotnost9 690 kg
Obsaditelnost95 (32 sedících, 63 stojících)
Max. dovolená rychlost70 km.h-1