Jančura nepochodil, linka Praha - Brno zůstane dotována

Radim Jančura

Radim Jančura Zdroj: Robert Zlatohlavek, E15

Majitel vlakového dopravce RegioJet Radim Jančura dnes při jednání na ministerstvu dopravy nepochodil. Úřadu nabídl, že bude jezdit na trati Praha - Brno - Břeclav bez dotací, pokud úřad na stejné lince přestane objednávat a platit vlaky Českých drah. Ministerstvo ale záměr odmítlo.

Podle úřadu se linka bez dotací neobejde. To ovšem neznamená, že tady konkurence ČD nedostane šanci. Ministr dopravy Pavel Dobeš i nadále trvá na vládou schváleném harmonogramu, podle kterého budou v následujících letech dopravci o dotace soutěžit.

Veřejnou objednávkou na trati Praha - Brno si chce úřad zachovat kontrolu nad dopravní obslužností, například nad frekvencemi vlaků, počtem zastávek nebo návazností nad dalšími spoji. „Díváme se na železniční dopravu jako na systém a nikoliv na jednotlivé linky,“ řekl mluvčí MD Martin Novák. Podle něj je jedinou tratí, kde lze jezdit bez dotací, relace Praha - Ostrava. Tam RegioJet od září jezdí, na jeho popud navíc přišly na této trati o dotace i České dráhy. Jde zřejmě o jediné tuzemské spojení, kde vlaky nemají zásadnější konkurenci na silnici.

„Sejdeme se s ostatními konkurenty, kteří projevují zájem, a projednáme další možnosti budoucích podmínek otevírání železničního dopravního trhu. Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

„Není to tak, že tady budeme vytvářet oligopol Českých drah a RegioJetu. Máme tady další alternativní dopravce,“ řekl Dobeš. Do konce roku by se tak v budově MD měli sejít zástupci firem, které o vstup do rychlíkové dopravy už projevily zájem. Jsou to Viamont, RegioJet, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky, Abellio CZ a České dráhy.

Podle vládního harmonogramu by se první soutěž o dotované rychlíky měla uskutečnit už na přelomu roku. Půjde o trať Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc. Ještě v prvním čtvrtletí by měly jít do soutěže tratě Praha - Ústí nad Labem - Chomutov - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín. Na „Jančurovy tratě“ Praha - Havlíčkův Brod - Brno a Praha - Česká Třebová - Brno by mělo dojít v roce 2014, s tím, že vítěz zde pod dotačním deštníkem začne jezdit v roce 2017.

Letos objednává ministerstvo dopravy rychlíky za čtyři miliardy korun, pro příští rok se částka řádově o stovky milionů sníží. Všechny objednané rychlíky zajišťují České dráhy.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu v kategorii zpravodajství.