Jančura nepochodil, linka Praha - Brno zůstane dotována | E15.cz

Jančura nepochodil, linka Praha - Brno zůstane dotována

Radim Jančura
Radim Jančura
• 
ZDROJ: Robert Zlatohlavek, E15

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Majitel vlakového dopravce RegioJet Radim Jančura dnes při jednání na ministerstvu dopravy nepochodil. Úřadu nabídl, že bude jezdit na trati Praha - Brno - Břeclav bez dotací, pokud úřad na stejné lince přestane objednávat a platit vlaky Českých drah. Ministerstvo ale záměr odmítlo.

Podle úřadu se linka bez dotací neobejde. To ovšem neznamená, že tady konkurence ČD nedostane šanci. Ministr dopravy Pavel Dobeš i nadále trvá na vládou schváleném harmonogramu, podle kterého budou v následujících letech dopravci o dotace soutěžit.

Veřejnou objednávkou na trati Praha - Brno si chce úřad zachovat kontrolu nad dopravní obslužností, například nad frekvencemi vlaků, počtem zastávek nebo návazností nad dalšími spoji. „Díváme se na železniční dopravu jako na systém a nikoliv na jednotlivé linky,“ řekl mluvčí MD Martin Novák. Podle něj je jedinou tratí, kde lze jezdit bez dotací, relace Praha - Ostrava. Tam RegioJet od září jezdí, na jeho popud navíc přišly na této trati o dotace i České dráhy. Jde zřejmě o jediné tuzemské spojení, kde vlaky nemají zásadnější konkurenci na silnici.

„Sejdeme se s ostatními konkurenty, kteří projevují zájem, a projednáme další možnosti budoucích podmínek otevírání železničního dopravního trhu. Mým cílem jsou transparentní a férové soutěže vedoucí ke kvalitní a efektivní dopravě,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš.

„Není to tak, že tady budeme vytvářet oligopol Českých drah a RegioJetu. Máme tady další alternativní dopravce,“ řekl Dobeš. Do konce roku by se tak v budově MD měli sejít zástupci firem, které o vstup do rychlíkové dopravy už projevily zájem. Jsou to Viamont, RegioJet, Leo Express, Veolia Transport, Arriva vlaky, Abellio CZ a České dráhy.

Podle vládního harmonogramu by se první soutěž o dotované rychlíky měla uskutečnit už na přelomu roku. Půjde o trať Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc. Ještě v prvním čtvrtletí by měly jít do soutěže tratě Praha - Ústí nad Labem - Chomutov - Cheb a Praha - Ústí nad Labem - Děčín. Na „Jančurovy tratě“ Praha - Havlíčkův Brod - Brno a Praha - Česká Třebová - Brno by mělo dojít v roce 2014, s tím, že vítěz zde pod dotačním deštníkem začne jezdit v roce 2017.

Letos objednává ministerstvo dopravy rychlíky za čtyři miliardy korun, pro příští rok se částka řádově o stovky milionů sníží. Všechny objednané rychlíky zajišťují České dráhy.

Čtete rádi E15.cz? Dejte nám hlas ve finále ankety českého internetu

v kategorii zpravodajství.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah