Jedovatou zeminu z Prahy odvezou vlaky

vlak, železnice

vlak, železnice Zdroj: profimedia.cz

Celý následující měsíc bude v Praze probíhat unikátní očišťovací operace. Z továrního areálu ČKD v Kolbenově ulici se budou odvážet tisíce tun kontaminované zeminy. Jedinečnost celé akce spočívá ve využití vlaků místo těžkých nákladních aut. „Odvezením pomocí vlaků se nahradí 900 plně naložených nákladních automobilů, které by jinak plnily ulice hlavního města,“ řekl mluvčí železniční firmy ČD Cargo Jakub Ptačinský.

Vlaky budou jezdit po téměř nevyužívané vlečce firmy Ferros, která má v areálu provozovnu. Obvykle po ní jezdí jeden vagon měsíčně, už od konce minulého týdne je tady ale nevídaná frekvence. Po celý měsíc odsud bude každý pracovní den odjíždět jedna souprava o 20 vagonech. Převážně palivovými hmotami zamořenou zem poveze na skládku do Litvínova. V Mostě vlaky využijí vlečku Podkrušnohorského muzea, poslední míli absolvuje náklad na autech.

„Je to cenově v pořádku, navíc se nezatěžují silnice. Vlaky využíváme po dohodě s městskou částí,“ řekl Viktor Prejzl, ředitel divize sanací společnosti Purum, která se na čištění areálu podílí. V místě se vytěží zhruba 25 tisíc tun materiálu, vznikne tu sedmnáctimetrová jáma. Podle Ptačinského jde o důkaz, že při podobných pracích lze využít železnici, a to i v centrálních částech Prahy.

O slovo se ale hlásí i vodní doprava, říční rejdaři například počítají s využitím svých lodí při obnově čistírny odpadních vod na Císařském ostrově. Tento projekt ale prozatím uvízl na mrtvém bodě, neboť nezískal miliardovou dotaci z EU. Rejdaři patří k největším kritikům využívání nákladních aut při stavbě tunelu Blanka. Těžké tatry ničí pražské vozovky, ačkoli část vytěženého materiálu mohla putovat po řece.