Jez u Přelouče je o krok blíže realizaci

Jezy na Labi

Jezy na Labi Zdroj: profimedia.cz

Pardubice se zřejmě brzy dočkají velkých nákladních lodí. Ředitelství vodních cest dosáhlo obnovení územního řízení k jezu u Přelouče, který plavbu až do města perníku umožní. Předchozí územní rozhodnutí bylo zrušeno na popud ekologických organizací.

„Mám velkou radost z pokračování územního řízení v Přelouči. Věřím, že nyní již bude brzy dotaženo do zdárného konce a v roce 2013 začneme stavět,“ uvedl šéf ŘVC Jan Skalický. Náklady na celou stavbu se odhadují na 3,5 miliardy korun. ŘVC přitom na připomínky ekologických organizací reagovalo změnou projektu, která si vyžádala desítky milionů korun.

„Chystáme zatravnění ještě větší plochy zemědělské půdy podél plavebního kanálu, kterou jsme vykoupili pro realizaci ekologické kompenzace jako náhradní lokality pro místní živočichy a rostliny,“ uvedl příklad Skalický. Jez u Přelouče je mnohem blíže realizaci než stejná stavba u Děčína, která má ulehčit plavbu do Německa. U děčínského zdymadla za pět miliard korun zaznamenalo Ředitelství vodních cest před několika týdny výrazný neúspěch. Ministerstvo životního prostředí už podruhé vrátilo k dopracování dokumentaci vlivu stavby na okolí (EIA). Tím se celý projekt zpozdí o dlouhé měsíce.

Schválená EIA je přitom podmínkou k posunutí celé věci do územního řízení. Rovněž proti děčínskému stupni se bouří ekologové, podle kterých jez zničí poslední přírodní úsek řeky. Celou vltavsko-labskou vodní cestu dnes tvoří 31 zdymadel. Dosavadní celkové investice do vodní infrastruktury vyjádřilo ministerstvo dopravy v dnešních cenách na 160 miliard korun, bez děčínské zdrže prý ale investice přicházejí vniveč.