Jindřichohradecká úzkokolejka se dělí, kraje mají posílat víc peněz
Dvě vzájemně propojené firmy jsou cílem projektu, který zahájila společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD). Jedna bude mít na starosti známou úzkorozchodnou trať a její příslušenství, druhá na ní bude pouze provozovat vlaky.
„Chtěl bych, aby k tomu došlo ještě v prvním čtvrtletí,“ uvedl ředitel a spolumajitel společnosti Boris Čajánek. Ve hře jsou především poplatky za užití dopravní cesty, které bude dopravce platit správci infrastruktury.
Cílem je přesvědčit Jihočeský kraj a kraj Vysočina, aby tyto platby zahrnuly do dotací na dopravní obslužnost. Jindřichohradecké dráhy se s oběma kraji dlouhodobě přou o výši dotací. Média přitom čas od času informují o neutěšené finanční situaci železniční firmy. Naposledy Jindřichohradecký deník psal v září o odstavení modernizovaných motoráků na náhradní díly kvůli nedostatku peněz.
JHMD provozuje železniční dopravu na osmdesáti kilometrech vlastních úzkokolejných tratí mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí a Jindřichovým Hradcem a Obrataní. Společnost s ročním obratem šedesát milionů korun provozuje celoročně pravidelnou osobní a nákladní dopravu v regionu a v letní sezoně vypravuje pravidelné parní vlaky s historickými vozy. Ročně přepraví kolem 400 tisíc cestujících.