Jindřichohradecká úzkokolejka v úzkých. Provozovatel požádal o ochranu před věřiteli

Jindřichohradecká úzkokolejka

Jindřichohradecká úzkokolejka Zdroj: Jitka Erbenova, Wikimedia Commons (CC BY-SA 3.0)

Jindřichohradecké místní dráhy
Jindřichohradecké místní dráhy
Jindřichohradecké místní dráhy
Jindřichohradecké místní dráhy
Jindřichohradecké místní dráhy
12 Fotogalerie
Jaroslav Bukovský

Provozovatel legendární jihočeské úzkokolejky spojující Jindřichův Hradec a Novou Bystřici požádal o ochranu před věřiteli. Firma Jindřichohradecké místní dráhy návrh na tříměsíční mimořádné moratorium odůvodňuje především výpadkem hotovosti během koronavirové pandemie. Krajský soud v Českých Budějovicích ve čtvrtek železničářské firmě návrh schválil. Firma je přesvědčena, že těžké období přežije.

„Jakkoli je dlužník sám finančně zdráv, v současné době se potýká s nedostatkem cash-flow, který je způsoben poklesem tržeb z jízdného v roce 2020 nejen v důsledku omezení jízd vlaků, ale také zejména hromadným přechodem zaměstnanců na režim práce z domova a obecně omezením cest jak v roce 2020, tak na začátku roku 2021,“ uvádí v návrhu statutární ředitel společnosti Jindřichohradecké místní dráhy Boris Čajánek.

Ředitel připomíná, že situaci zhoršila i skutečnost, že ze strany Jihočeského kraje zatím nebyly firmě vyplaceny finance ze smlouvy o závazku veřejné služby, na základě které Jindřichohradecké místní dráhy úzkokolejku provozují.

Další peníze firmě blokují jednání s Krajem Vysočina o oprávněnosti úhrady takzvaných ekonomicky oprávněných nákladů a přiměřeného zisku, vyplývajících ze zmíněné smlouvy o závazku veřejné služby.

Jindřichohradecké místní dráhy zároveň nežádají o ustanovení předběžného správce. „Nežádáme, protože finanční zdraví společnosti je v zásadě zachováno,“ dodává Čajánek. 

Na počátku pandemie loni v březnu Jihočeský kraj oznámil, že po dobu mimořádných opatření vyhlášených kvůli koronaviru omezí provoz úzkokolejky takřka o čtyřicet procent.

Ještě začátkem května přitom Jindřichohradecké místní dráhy pustily na úzkokolejnou trať po čtyřech letech jednu z nejstarších parních lokomotiv v Česku. Čajánek tehdy zdůraznil, že situace firmy v příštích týdnech i měsících je stále nejistá. 

Úzkokolejku ročně navštíví zhruba 400 tisíc lidí, velkou část z nich tvoří pasažéři celoroční pravidelné dopravy. Provoz na novobystřické trati začal roku 1897. Jindřichohradecké místní dráhy vlastní a provozují úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice.

Dopravní firma vlastní tři parní a tři motorové lokomotivy, osm osobních vozů a jeden nákladní. Vlaky jezdí i přes stanici Kaproun, kde je památník fiktivní postavy Járy Cimrmana.