Kolumbijský magnát má zájem o aerolinky LOT či Alitalia | E15.cz

Kolumbijský magnát má zájem o aerolinky LOT či Alitalia

Boeing 767 aerolinek Alitalia
Boeing 767 aerolinek Alitalia
• 
ZDROJ: CC BY 2.0: Cliff

ČTK

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Majitel kolumbijské letecké společnosti Avianca zvažuje převzetí zadlužených italských aerolinek Alitalia nebo polských státních aerolinek LOT. Chce si tak upevnit pozice na evrospkém trhu. Kolumbijsko-brazilský podnikatel Germán Efromovich to řekl v rozhovoru pro polský list Rzeczpospolita.

Kolumbijský magnát má kromě převzetí některých evropských aerolinek i další plán. Mohl by v Evropě založil zcela novou leteckou společnost. „Musím posílit pozici svých aerolinek v Evropě, buď prostřednictvím akvizice nebo zahájením nové firmy,“ prohlásil. Rozhodnutí o případné koupi by mělo podle něj padnout nejpozději v prvních dvou měsících příštího roku. „Rozhodně se poohlížím po Alitalii a LOT,“ citovala z rozhovoru agentura Reuters.

Polsko privatizaci aerolinek zvažuje

Polský parlament letos schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci společnosti. Minulý týden pak Polsko uvedlo, že zvažuje privatizaci LOT s dalšími aktivitami z leteckého průmyslu, které spojila do jedné holdingové firmy.

Aerolinky LOT začaly létat v roce 1929 a patří mezi nejstarší letecké společnosti na světě. Společnost je ale už několik let ztrátová a v letech 2008 až 2011 přišla o celkem 1,1 miliardy zlotých (7,3 miliardy korun). Letos firma čeká provozní ztrátu kolem 20 milionů zlotých. Důvodem je tvrdá konkurence nízkonákladových přepravců, vysoké ceny pohonných hmot a pokles poptávky v době krize v eurozóně.

Investora by potřebovala i Alitalia

Italská Alitalia, další z firem v hledáčku latinskoamerického magnáta, nyní bojuje o své přežití. Aerolinkám se podařilo prostřednictvím navýšení kapitálu a úvěru zajistit 500 milionů eur (13,8 miliardy korun), které potřebují, aby udržely své aktivity v provozu, dokud nenajdou strategického investora.

Alitalii v roce 2009 zachránilo před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.

Profil Germána Efromoviche
Narodil se v Jižní Americe do rodiny polských Židů. Má několik občanství, mimo jiné i polské, které získal v roce 2012, protože si tak chtěl usnadnit cestu k převzetí portugalské letecké společnosti TAP. Portugalsko však v prosinci 2012 jeho nabídku odmítlo a oznámilo, že privatizaci zadlužených státních aerolinek odloží.
Vlastní firmu Synergy Aerospace, jejímž prostřednictvím kontroluje leteckou holdingovou společnost Avianca. Ta je podle příjmů druhou největší leteckou firmou v Latinské Americe a má druhou největší flotilu letadel v regionu. Létá do více než 100 destinací v Americe a Evropě.

Autor: ČTK

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah