Kolumbijský magnát má zájem o aerolinky LOT či Alitalia

Kolumbijský magnát má kromě převzetí některých evropských aerolinek i další plán. Mohl by v Evropě založil zcela novou leteckou společnost. „Musím posílit pozici svých aerolinek v Evropě, buď prostřednictvím akvizice nebo zahájením nové firmy,“ prohlásil. Rozhodnutí o případné koupi by mělo podle něj padnout nejpozději v prvních dvou měsících příštího roku. „Rozhodně se poohlížím po Alitalii a LOT,“ citovala z rozhovoru agentura Reuters.
Polsko privatizaci aerolinek zvažuje
Polský parlament letos schválil návrh zákona, který otevírá cestu k privatizaci společnosti. Minulý týden pak Polsko uvedlo, že zvažuje privatizaci LOT s dalšími aktivitami z leteckého průmyslu, které spojila do jedné holdingové firmy.
Aerolinky LOT začaly létat v roce 1929 a patří mezi nejstarší letecké společnosti na světě. Společnost je ale už několik let ztrátová a v letech 2008 až 2011 přišla o celkem 1,1 miliardy zlotých (7,3 miliardy korun). Letos firma čeká provozní ztrátu kolem 20 milionů zlotých. Důvodem je tvrdá konkurence nízkonákladových přepravců, vysoké ceny pohonných hmot a pokles poptávky v době krize v eurozóně.
Investora by potřebovala i Alitalia
Italská Alitalia, další z firem v hledáčku latinskoamerického magnáta, nyní bojuje o své přežití. Aerolinkám se podařilo prostřednictvím navýšení kapitálu a úvěru zajistit 500 milionů eur (13,8 miliardy korun), které potřebují, aby udržely své aktivity v provozu, dokud nenajdou strategického investora.
Alitalii v roce 2009 zachránilo před bankrotem konsorcium investorů. Od privatizace už ale firma prodělala přes miliardu eur. V posledních letech Alitalia prudce snižovala výdaje, stále se však potýká s ostrou konkurencí ze strany nízkonákladových leteckých přepravců v Evropě, slabou poptávkou na domácích linkách a nedostatkem kapitálu na investice.
Profil Germána Efromoviche |
---|
Narodil se v Jižní Americe do rodiny polských Židů. Má několik občanství, mimo jiné i polské, které získal v roce 2012, protože si tak chtěl usnadnit cestu k převzetí portugalské letecké společnosti TAP. Portugalsko však v prosinci 2012 jeho nabídku odmítlo a oznámilo, že privatizaci zadlužených státních aerolinek odloží. |
Vlastní firmu Synergy Aerospace, jejímž prostřednictvím kontroluje leteckou holdingovou společnost Avianca. Ta je podle příjmů druhou největší leteckou firmou v Latinské Americe a má druhou největší flotilu letadel v regionu. Létá do více než 100 destinací v Americe a Evropě. |