Koridor za Prahou opraví Viamont, vlaky do Pardubic zrychlí

Stavba železničního koridoru

Stavba železničního koridoru Zdroj: ctk

Jedno z nejbolavějších míst prvního železničního koridoru se po dlouhých odkladech konečně dočká rekonstrukce. Devítikilometrový úsek u hlavního města mezi Běchovicemi a Úvaly postaví firma Viamont DSP za bezmála 1,4 miliardy korun.

V komplikované soutěži se tak předpokládaná cena snížila o více než 400 milionů. Nevyhrála přitom nejlevnější firma TSS Olomouc, která byla vyřazena s odůvodněním, že nesplnila kvalifikační požadavky.

Trojkolejná trať se měla začít opravovat už loni, projekt ale zpozdilo schvalování ve vládě a také Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, na který se jedna ze stavebních firem obrátila. Průtahy přitom již delší dobu komplikují dopravu na páteřní trati. Dopravci v očekávání rekonstrukce byli nuceni prodloužit své jízdní doby mezi Prahou a Ostravou až o deset minut.

„Už předáváme staveniště, ještě letos se uskuteční přípravné práce, hlavní stavba začne na jaře,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jakub Ptačinský. Část vlaků bude muset jezdit oklikou přes Lysou nad Labem. Železničáři jsou přitom přesvědčeni, že je stále reálné stihnout termín dokončení v prosinci 2015. To je datum klíčové pro plánované vyčerpání dotace Evropské unie.

Úsek mezi Běchovicemi a Úvaly představuje poslední úzké hrdlo železničního koridoru z Prahy do Pardubic. Po přestavbě by tam vlaky měly dosahovat rychlosti až 160 kilometrů v hodině, zatímco nynější maximum je „stodvacítka“. Správa železnic přitom postaví i nová nástupiště v Klánovicích a Úvalech.

Napojení prvního koridoru na Prahu není jedinou současnou velkou akcí SŽDC. Vypsaná je i soutěž na napojení čtvrtého koridoru na hlavní město od Hostivaře. Kompletní rekonstrukce stanice Hostivař má vyjít na miliardu korun.

Dráhy učí lidi slušnosti
České dráhy spustily reklamní kampaň, kterou se snaží propagovat slušné chování ve svých vlacích. Postavičky Marsanů z fiktivní země Marsánie mají cestující upozorňovat na časté nešvary při jízdě vlakem. Je to například obsazování míst určených pro cestující psem nebo zavazadly, neuvolnění místa seniorům, obtěžování spolucestujících hlukem ze sluchátek nebo kouřením. Kampaň je k vidění především ve vlacích a na internetu.