Koridoru z Prahy do Lysé svítí zelená

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Chystaný 30 kilometrů dlouhý železniční koridor z pražských Vysočan do Lysé nad Labem dostal zelenou od ministerstva životního prostředí (MŽP). Kladný postoj „zeleného“ úřadu přišel po dvouletém posuzování. Pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) to znamená zahájení všech přípravných prací. V budocnu by na jedné z klíčových příměstských tratí mohly jezdit vlaky rychlostí až 140 kilometrů za hodinu.

„Tento směr byl zatím poměrně opomíjený, v pražské příměstské dopravě přitom hraje velkou roli,“ odůvodnil záměr Tomáš Drvota ze SŽDC. Náklady na stavbu odhaduje řádově na miliardy korun. Přesnější čísla se správa železnic zdráhá uvést, mimo jiné kvůli řadě požadavků, které vyplývají z dokumentace MŽP. „Připomínky tohoto procesu musíme zapracovat do přípravné dokumentace. Poté zažádáme o územní rozhodnutí,“ doplnil Drvota.

Se zahájením stavby se počítá v roce 2014, náklady by přitom měly z části hradit evropské fondy. Ještě předtím chce správa železnic zmodernizovat trať z Běchovic do Úval tak, aby následně mohla v době stavby koridoru do Lysé částečně tuto trať suplovat. Trať do Lysé má díky přestavbě na koridor mimo jiné přejít na automatické dálkové řízení z Prahy. V úseku mezi Čelákovicemi a Mstěticemi dojde i k významnému narovnání kolejí.

SŽDC chystá v hlavním městě i další obří železniční projekt. Je jím napojení čtvrtého koridoru vedoucího z jižních Čech na hlavní nádraží. Úsek z Hostivaře k jižnímu portálu vinohradského tunelu vyjde na 6,3 miliardy korun, což projekt řadí mezi vůbec nejdražší železniční stavby v Praze. Poprvé tady podle plánů dělníci kopnou v roce 2014. Ještě dražší bylo takzvané Nové spojení pod vrchem Vítkovem, které vyšlo na devět miliard korun.

Správa železniční dopravní cesty má v letošním rozpočtu na nové investice 15 miliard korun, loni to bylo 12,5 miliardy korun. Naopak na opravy a údržbu kolejí se suma meziročně o miliardu snížila, v rozpočtu je letos připraveno 7,4 miliardy korun. Z velkých staveb SŽDC chystá například kompletní rekonstrukci plzeňského železničního uzlu za 1,5 miliardy korun nebo takzvanou zakázku desetiletí, stavbu koridoru Rokycany – Plzeň za více než osm miliard korun.