Kraje chtějí peníze na vlaky ze spotřební daně

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: mediafax

Prolém financování regionální železnice zůstává i po dnešku nevyřešen. Na příští rok stále chybí 300 milionů, které sebral krajům ministr financí Miroslav Kalousek.

Ministr dopravy Pavel Dobeš a zástupci hejtmanů Michal Hašek a Milan Chovanec nicméně po dnešním setkáním mluví o dvou variantách řešení. První ministerská varianta je tajná, druhá hejtmanská spočívá ve snížení spotřební daně z paliv o 2,5 procenta. Stát by tím podle Haška vybral navíc pět až devět miliard korun, z toho by 300 milionů poslal krajům na vlaky a zbytek by putoval do Státního fondu dopravní infrastruktury.

Dobeš ale u návrhu hejtmanů nehýří optimismem. „Musí se to dohodnout na platformě koaliční vlády, nejsme teď připraveni říci, že je nějaká dohoda,“ řekl ministr. Hejtmanský návrh by totiž vyžadoval novelu zákona o spotřební dani.

Celý spor krajů se státem se točí kolem memoranda z dob úřednické vlády Jana Fischera. Tehdy se vláda zavázala dávat krajům na regionální vlaky 2,6 miliardy korun ročně. Zatímco kraje na platnosti memoranda trvají, současný ministr financí Kalousek jeho právní závaznost neuznává. Po dlouhých jednáních krajům přiznal na příští rok pouze 2,3 miliardy.

Kraje se chtějí bránit žalobou, dnešní jednání s ministrem Dobešem její podání ale oddálilo. „Vidím světýlko na konci tunelu financování regionální železniční dopravy,“ řekl hejtman Hašek. Pokud kraje peníze nedostanou, projeví se to na hospodaření Českých drah. Jízdní řád už je totiž nasmlouvám zhruba na stejné úrovni jako letos.

Dnešní jednání se točilo také kolem personálního obsazení dozorčí rady ČD. Z té ministerstvo nedávno odvolalo severomoravského hejtmana Jaroslava Palase. Kvůli chystané žalobě krajů by se podle MD mohl dostat do středu zájmů. Hejtmani ale trvají na svém zástupci v radě, neboť kraje platí drahám osm miliard ročně za lokálky. „Doufám, že v nejbližších týdnech se zástupce regionů do dozorčí rady vrátí,“ řekl Hašek.