Leo Express chystá expanzi za 7,25 miliardy korun

Leoš Novotný, Leo Express

Leoš Novotný, Leo Express Zdroj: E15 Anna Vackova

Majitel společnosti Leoš Novotný představuje první soupravu Leo expres
Budoucí konkurent Českých drah, dopravní firma Leo Express, převzal 3. února první elektrickou jednotku Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail AG. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi. Na snímku je majitel společnosti Leoš Novotný ve třídě Economy.
Vizualizace elektrické jednotky Flirt od švýcarského výrobce Stadler Rail. Od jara ji bude společnost testovat na zkušebním okruhu u Velimi.
Interiér vozu
Interiér vozu
6
Fotogalerie
Nový železniční dopravce Leo Express chce do pěti let investovat 7,25 miliardy korun. Vedle trati Praha - Ostrava, na které zahájí provoz v prosinci, připravuje vstup na další trasy. Nejvíce se zajímá o dráhu mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Uvedl to předseda představenstva a zároveň majitel společnosti Leoš Novotný.

Podle Novotného je důvod pro vstup na trať na jih Čech chybějící dálnice mezi Prahou a Českými Budějovicemi, ale i modernizace železnice mezi oběma městy. České dráhy podle něj navíc tuto trať dlouhodobě zanedbávají a kvůli zastaralosti na ní využívají nejstarší techniku, kterou mají k dispozici, dodal. Na kolejích bude Leo Expres soupeřit i s Regiojetem podnikatele Jančury.

Mezi Prahou a Ostravou bude podle Novotného jezdit osm párů vlaků, což zajistí čtyři soupravy. Z celkového trhu, který činní 10 tisíc cestujících denně, dopravce předpokládá, že se mu podaří získat třetinu. V každém vlaku by tak podle závislosti na denní době mělo jet mezi stem až dvěma sty pasažéry. Cena jízdenek zatím není přesně stanovena, ale nebude se lišit od nabídky konkurence, dodal Novotný.

Leo Express uvažuje i o spojení Prahy, Brna a Vídně, Ostravy a Vídně, o trati z Prahy do Ústí nad Labem a spojení Prahy a Plzně. Firma je chce provozovat bez dotací, ačkoli nyní České dráhy dotace na jejich provoz dostávají. Podle Novotného by tratě mohly být ekonomicky výdělečné vzhledem k nižší hmotnosti nových elektrických jednotek Stadler Flirt, díky kterým ušetří na poplatku za dopravní cestu a zároveň i na energiích. Pro své vlaky už firma vybírá vhodný personál.

Liberalizaci řady těchto tratí a zároveň přístup nových soukromých dopravců ke státním dotacím chystá ministerstvo dopravy až kolem roku 2020.

Leo Express v současnosti očekává dodávku pěti nových vlaků. Za jejich nákup a vybavení utratil zhruba 1,5 miliardy korun. Mají zajišťovat spojení mezi Prahou a Ostravou, zbylý pátý vlak bude v záloze pro případ poruchy. Pro použití na dalších tratích dopravce poptává dalších 13 souprav. V dubnu firma začala s náborem prvních 80 lidí pro obsluhu trati mezi Prahou a Ostravou.