Leo Express v ostrém provozu: zatím jen polovina spojů

Leo Express

Leo Express Zdroj: ctk

První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil dnes po osmé hodině ranní z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat spojům Českých drah a firmy RegioJet. (Foto ČTK)
Obsazeno bylo asi 30 míst. Dopravce zahájil zkušební provoz s cestujícími zhruba s týdenním zpožděním, původně ho chtěl spustit 7. listopadu.   (Foto ČTK)
Ve zkušebním provozu posílá Leo Express na trať mezi Prahou a Ostravou dva páry vlaků za den, plánuje ho do pátku 16. listopadu.  (Foto ČTK)
Poté bude Drážní úřad pokračovat ve schvalovacím procesu. Plný provoz se všemi 16 spoji denně chce Leo Express zahájit od platnosti nového jízdního řádu 9. prosince.  (Foto ČTK)
Soukromý dopravce plánoval zahájení provozu s cestujícími už minulý týden ve středu. Tehdy ale Drážní úřad jeho vlaky na trať nepustil, protože firma neměla k dispozici všechna potřebná osvědčení.  (Foto ČTK)
13
Fotogalerie
Nový konkurent Českých drah, společnost Leo Express, dnes poprvé vyjel v ostrém režimu. Zatím bude ale mezi Prahou a Bohumínem vypravovat osm spojů v obou směrech namísto původně plánovaných šestnácti. Ještě v pátek měl totiž vyzkoušené teprve tři soupravy z pěti. U zbylých dvou stále odstraňoval technické problémy.

První vlak z Prahy do Bohumína vyjel dnes v 6:29 z pražského hlavního nádraží a v opačném směru ve čtvrt na jedenáct. Mluvčí společnosti Petr Kopáček sdělil, že zájem o odpolední spoje v obou směrech je velký a jízdenky jsou již téměř vyprodány.

Technické potíže s novými vlaky Stadler dopravce přiznal začátkem prosince. Projevily se zejména ve špatném zavírání dveří, kdy elektronické čidlo chybně vyhodnotilo zavřené dveře jako otevřené a opakovaně je zavíralo. Potíže měly nové vlaky i s vytápěním vagonů a připojením k internetu.

OBRAZEM: Pvní jízda Leo Expressu

Problémy se zavíráním dveří a klimatizací se už podařilo odstranit, sdělil Kopáček. Částečně zůstávají problémy s dostupností informačního portálu a bezdrátového připojení k internetu. V případě wi-fi internetu je to ale způsobeno nedokonalým pokrytím mobilními operátory a potýkají se s tím i ostatní dopravci.

Dobrou zprávou pro cestující je, že dopravce přechodem od zkušebního provozu k běžnému neplánuje zvyšovat jízdné. „Neděláme žádné významné změny. Pořád platí, že naše nejnižší cena je 137 korun (při cestě z Prahy do Ostravy),“ uvedl Kopáček. Za tuto cenu ale musí cestující jízdenku kupovat se značným předstihem. Během posledních dní byla v e-shopu dopravce dostupná pouze s třítýdenním předstihem v méně atraktivních časech. Při nákupu jízdenek na druhý den nebo na častěji poptávaný páteční nebo nedělní termín, se ceny Leo Expressu blíží nebo i převyšují ceny konkurence. Výjimkou nejsou ani sumy nad 300 korun.

Konkurenční České dráhy i RegioJet jezdí na stejné trase za 295 korun u obyčejného jízdného. Obě společnosti ale nabízí slevy za včasný nákup. Nejlevnější jízdenka u národního dopravce koupená přes internet (Sporo Ticket) s několikadenním předstihem vyjde na 230 korun a pro držitele věrnostní karty na 220 korun. Obdobně RegioJet patřící majiteli Student Agency Radimu Jančurovi nabízí prostřednictvím kreditové jízdenky omezený počet sedadel za 210 korun. Proti tomu cena jízdenky v pendolinu vyjde na 395 korun.

Leo Express kromě provozu na trati mezi Prahou a Ostravou chystá vstup na další dálkové tratě v Česku. Jde především o spoje z Prahy do Českých Budějovic a na trať mezi Prahou a Chebem. Do nákupu a vybavení vlaků chce v příštích pěti letech investovat 7,25 miliardy korun.