Reportáž: Prvním Leo Expressem se svezla třicítka cestujících
Naopak majitel firmy Leoš Novotný si raději přispal. „Je to pilotní provoz, takže určitě objevíme nějaké mouchy. I proto žádáme cestující o jakékoliv postřehy a tipy,“ uvedl Kopáček.
Vlak vyrazil přesně načas a jízdní řád dodržoval až do Olomouce, kde reportér E15.cz vystoupil, aby zpět do Prahy stihl vlak konkurenčního RegioJetu. Mimochodem, obě jízdenky zakoupil v protilehlých stáncích firem na pražském hlavním nádraží den předem. Leo Express stál 168 korun, RegioJet 220 korun. Těžko ale lze porovnávat ceny ze zkušebního provozu, do prosince se může leccos změnit.
Podle Kopáčka odjela prvním Leo Expressem z Prahy zhruba třicítka cestujících, dvě ženy dokonce zasedly v nejvyšší třídě Premium. Svou roli mohla sehrát i nedůvěra těch, kteří se nechtěli jen svézt, nýbrž potřebovali někam dojet. Leo Express měl totiž vyjet už minulý týden, nedostal ale svolení Drážního úřadu.
Na uvítanou obdrží cestující denní tisk a malou láhev vody. Záměr byl jasný. Do Pardubic se vzpamatovat za pomoci nabízeného občerstvení, za Pardubicemi vyzkoušet zábavní systém nabízený přes wi-fi. Zatímco první plán klapl, druhý se nezdařil.
Občerstvení je ucházející kvality za přijatelné ceny. Švýcarská bageta (vlak se chlubí švýcarskou kvalitou) za 39 korun, k tomu cappuccino za 25 korun. Kolega novinář si pochvaloval Leošovu klasiku, tedy žemli s paštikou. Majitel Leo Expressu Leoš Novotný je synem bývalého majitele Hamé stejného jména, v železničních kruzích se mu proto někdy přezdívá paštikář.
Catering v Leo Expressu:
Občerstvení | Cena |
---|---|
Bageta se šunkou | 39 Kč |
Leošova klasika (žemle s paštikou) | 29 Kč |
Kuřecí wrap | 59 Kč |
Tiramisu | 35 Kč |
Salát Caesar | 59 Kč |
Espresso | 19 Kč |
Cappuccino | 25 Kč |
Grena limonáda 0,5 l | 15 Kč |
Pivo Lobkowicz – ležák 0,33 l | 20 Kč |
Lízátko | 5 Kč |
Zdroj: Leo Express
Za Pardubicemi vlak nabral maximální tuzemskou rychlost 160 kilometrů v hodině, aniž by to uvnitř bylo nějak zásadně znát. Pak se objevila první moucha. Ačkoliv wi-fi fungovala dobře, explorer nebyl schopný spustit film či ukázat aktuální rychlost vlaku. Problém se nepodařilo až do Olomouce vyřešit. Kolega měl stejný problém, jiné prohlížeče mu ale fungovaly bezchybně.
Moucha to byla jen drobná, určitě snadno řešitelná nějakým plug-inem. Systém jinak nabízí zábavy vrchovatě, v seznamu je přes 30 filmů a zhruba 2000 her. Záběr filmů se pohybuje od světových trháků jako je Rango nebo Králova řeč přes českou klasiku Kulový blesk a Ať žijí duchové po Kotěnočkinův majstrštyk Jen počkej, zajíci.
Leo Express dorazil do Olomouce včas, asi deset minut po něm přijelo konkurenční pendolino, které si rovněž na palubě vozí zábavní systém. Na zpáteční cestě RegioJetem, kterému se přezdívá Žluťák, bylo vidět, že firma Radima Jančury má za sebou už rok na kolejích. Posádka se po vlaku pohybuje jistěji a při poskytování služeb netápe. Také občerstvení je o poznání levnější, například káva je zdarma. Příjemné je, že žádná firma nekontroluje a priori jízdenky. Pro prokázání jízdního dokladu stačí, když cestující zaujme správné místo.
Catering v RegioJetu:
Občerstvení | Cena |
---|---|
Croissant se šunkou | 20 Kč |
Čokoládový muffin + caffe latte | 15 Kč |
Sushi | 80 Kč |
Cheesecake | 35 Kč |
Salát Caesar | 60 Kč |
Espresso | zdarma |
Cappuccino | zdarma |
Vinea Bílá 0,5 l | 15 Kč |
Pivo Svijany 13° 0,5 l; Bernard 12° 0,5 l | 20 Kč |
BeBe Brumík čokoládový | 10 Kč |
Zdroj: RegioJet
Leo Express bude nyní ve zkušebním provozu jezdit dvakrát denně z Prahy do Ostravy, stejná frekvence bude opačným směrem. Zkušební provoz skončí 16. listopadu, poté jej bude vyhodnocovat Drážní úřad. Pravidelný provoz by měla firma zahájit v prosinci. Cestující se určitě se zostřením konkurence mají na co těšit.