Reportáž: Prvním Leo Expressem se svezla třicítka cestujících

Leo Express

Leo Express Zdroj: ctk

První vlak společnosti Leo Express s cestujícími dorazil dnes po osmé hodině ranní z Prahy do Ostravy, na trati bude konkurovat spojům Českých drah a firmy RegioJet. (Foto ČTK)
Obsazeno bylo asi 30 míst. Dopravce zahájil zkušební provoz s cestujícími zhruba s týdenním zpožděním, původně ho chtěl spustit 7. listopadu.   (Foto ČTK)
Ve zkušebním provozu posílá Leo Express na trať mezi Prahou a Ostravou dva páry vlaků za den, plánuje ho do pátku 16. listopadu.  (Foto ČTK)
Poté bude Drážní úřad pokračovat ve schvalovacím procesu. Plný provoz se všemi 16 spoji denně chce Leo Express zahájit od platnosti nového jízdního řádu 9. prosince.  (Foto ČTK)
Soukromý dopravce plánoval zahájení provozu s cestujícími už minulý týden ve středu. Tehdy ale Drážní úřad jeho vlaky na trať nepustil, protože firma neměla k dispozici všechna potřebná osvědčení.  (Foto ČTK)
13
Fotogalerie
Bez velké slávy a téměř prázdný vyrazil dnes nad ránem na svou první jízdu s cestujícími zlato-černý Leo Express. Není se čemu divit, odjezd z Prahy směrem na Ostravu byl naplánován na 4:56, takže na první nástupiště se trousila pouze hrstka nadšenců, ochotná vstávat před čtvrtou hodinou. Z tváří členů posádky ovšem zářil optimistický úsměv, s totožným výrazem se pohyboval po vlaku i mluvčí firmy Petr Kopáček.

Naopak majitel firmy Leoš Novotný si raději přispal. „Je to pilotní provoz, takže určitě objevíme nějaké mouchy. I proto žádáme cestující o jakékoliv postřehy a tipy,“ uvedl Kopáček.

Vlak vyrazil přesně načas a jízdní řád dodržoval až do Olomouce, kde reportér E15.cz vystoupil, aby zpět do Prahy stihl vlak konkurenčního RegioJetu. Mimochodem, obě jízdenky zakoupil v protilehlých stáncích firem na pražském hlavním nádraží den předem. Leo Express stál 168 korun, RegioJet 220 korun. Těžko ale lze porovnávat ceny ze zkušebního provozu, do prosince se může leccos změnit.

Podle Kopáčka odjela prvním Leo Expressem z Prahy zhruba třicítka cestujících, dvě ženy dokonce zasedly v nejvyšší třídě Premium. Svou roli mohla sehrát i nedůvěra těch, kteří se nechtěli jen svézt, nýbrž potřebovali někam dojet. Leo Express měl totiž vyjet už minulý týden, nedostal ale svolení Drážního úřadu.

Na uvítanou obdrží cestující denní tisk a malou láhev vody. Záměr byl jasný. Do Pardubic se vzpamatovat za pomoci nabízeného občerstvení, za Pardubicemi vyzkoušet zábavní systém nabízený přes wi-fi. Zatímco první plán klapl, druhý se nezdařil.

Občerstvení je ucházející kvality za přijatelné ceny. Švýcarská bageta (vlak se chlubí švýcarskou kvalitou) za 39 korun, k tomu cappuccino za 25 korun. Kolega novinář si pochvaloval Leošovu klasiku, tedy žemli s paštikou. Majitel Leo Expressu Leoš Novotný je synem bývalého majitele Hamé stejného jména, v železničních kruzích se mu proto někdy přezdívá paštikář.

Catering v Leo Expressu:

Občerstvení Cena
Bageta se šunkou 39 Kč
Leošova klasika (žemle s paštikou) 29 Kč
Kuřecí wrap 59 Kč
Tiramisu 35 Kč
Salát Caesar 59 Kč
Espresso 19 Kč
Cappuccino 25 Kč
Grena limonáda 0,5 l 15 Kč
Pivo Lobkowicz – ležák 0,33 l 20 Kč
Lízátko 5 Kč

Zdroj: Leo Express

Za Pardubicemi vlak nabral maximální tuzemskou rychlost 160 kilometrů v hodině, aniž by to uvnitř bylo nějak zásadně znát. Pak se objevila první moucha. Ačkoliv wi-fi fungovala dobře, explorer nebyl schopný spustit film či ukázat aktuální rychlost vlaku. Problém se nepodařilo až do Olomouce vyřešit. Kolega měl stejný problém, jiné prohlížeče mu ale fungovaly bezchybně.

Moucha to byla jen drobná, určitě snadno řešitelná nějakým plug-inem. Systém jinak nabízí zábavy vrchovatě, v seznamu je přes 30 filmů a zhruba 2000 her. Záběr filmů se pohybuje od světových trháků jako je Rango nebo Králova řeč přes českou klasiku Kulový blesk a Ať žijí duchové po Kotěnočkinův majstrštyk Jen počkej, zajíci.

Leo Express dorazil do Olomouce včas, asi deset minut po něm přijelo konkurenční pendolino, které si rovněž na palubě vozí zábavní systém. Na zpáteční cestě RegioJetem, kterému se přezdívá Žluťák, bylo vidět, že firma Radima Jančury má za sebou už rok na kolejích. Posádka se po vlaku pohybuje jistěji a při poskytování služeb netápe. Také občerstvení je o poznání levnější, například káva je zdarma. Příjemné je, že žádná firma nekontroluje a priori jízdenky. Pro prokázání jízdního dokladu stačí, když cestující zaujme správné místo.

Catering v RegioJetu:

Občerstvení Cena
Croissant se šunkou 20 Kč
Čokoládový muffin + caffe latte 15 Kč
Sushi 80 Kč
Cheesecake 35 Kč
Salát Caesar 60 Kč
Espresso zdarma
Cappuccino zdarma
Vinea Bílá 0,5 l 15 Kč
Pivo Svijany 13° 0,5 l; Bernard 12° 0,5 l 20 Kč
BeBe Brumík čokoládový 10 Kč

Zdroj: RegioJet

Leo Express bude nyní ve zkušebním provozu jezdit dvakrát denně z Prahy do Ostravy, stejná frekvence bude opačným směrem. Zkušební provoz skončí 16. listopadu, poté jej bude vyhodnocovat Drážní úřad. Pravidelný provoz by měla firma zahájit v prosinci. Cestující se určitě se zostřením konkurence mají na co těšit.