Leoš Novotný představil svůj Leo Express

Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.

Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný. Zdroj: e15 - Anna Vackova

Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.
Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.
Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.
Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.
Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný.
10
Fotogalerie
Nablýskaný zlato-černý vlak Leo Express se dnes poprvé oficiálně představil veřejnosti. Na zkušebním okruhu u Velimi zbrusu novou soupravu Stadler Flirt pokřtil majitel společnosti Leoš Novotný. „Je to první soukromý nově vyrobený vlak pro české koleje. Proti konkurenci je to úplně jiná liga,“ řekl Novotný těsně před tím, než začal vlak kropit šampaňským.

Společnost Leo Express převzala zatím dva vlaky z plánovaných pěti, které by měly od prosince začít brázdit trať Praha – Ostrava. Leo Express se stane přímým konkurentem pendolina, neboť počítá se zhruba stejným dojezdovým časem kolem tří hodin. Mezi dopravci se o prosinci hovoří jako o počátku konkurenčního masakru na jediné tuzemské nedotované trati.

Před uvedením do ostrého provozu musí soupravy dokončit schvalovací řízení pro českou železniční síť. Podle Novotného má schvalování na starost výrobce, firma Stadler, která garantuje nasazení vlaků do běžného provozu od prosince. „Já spoléhám na jejich švýcarskou preciznost, myslím, že všechno běží jak má,“ odmítl Novotný možné opakování problémů, které provázely zdlouhavé schvalování pendolin Českých drah.

Právě pendolinum budou Novotného flirty přímou konkurencí, neboť nabídnou zhruba stejný dojezdový čas kolem tří hodin. Novotný však nechce zůstat pouze u spoje mezi Prahou a Ostravou. Už nyní ladí s investory, především Credit Suisse, plány na expanzi do dalších měst. Vlaky chce posílat například do Brna a Českých Budějovic, ve hře jsou i sousední země. „Koncept, který jsme postavili, je replikovatelný na mnoha trasách v České republice,“ řekl Novotný. Sází především na to, že vlak je celý z hliníku, tedy výrazně lehčí než pendolino.

O novinkách na železnici čtěte více

Bude tak platit až o polovinu nižší poplatky za koleje než pendolino, ušetří se i na elektřině. Jeho vstup na koleje má však stále mnoho neznámých. Není například jasné, kolik bude cesta s Leo Expressem mezi Prahou a Ostravou stát, či jaké služby budou na palubě k dispozici. Interiér vlaku působí vzdušným dojmem, pohodlí ve dvou nejvyšších třídách (Premium, Business) je zaručeno. Ve třetí třídě (Economy) ale hrozí, že se cestující na dvojsedadle budou mačkat, neboť je poměrně úzké.

Přetlačovaná o loketní opěrku je tak zaručena, pro dlouhány nezbývá příliš místa ani pro manipulaci s koleny. Pod každým sedadlem je elektrická zásuvka, počítá se i s wi-fi. Vlak je postaven pro 237 cestujících, kterým budou sloužit tři záchody. „Já si myslím, že v tomto ohledu více než splňujeme normu,“ komentoval to Novotný. Maximální rychlost vlaku je 190 kilometrů v hodině, na českých kolejích bude souprava jezdit maximálně 160 kilometrů v hodině. Vlak dnes na okruhu mimo jiné zaujal tím, že se při vyšší rychlosti poněkud rozkolíbal. Jde však stále jen o testy.