Letecké nehody měly méně obětí, více mrtvých si loni vyžádaly úmyslné pády

Pád letadla společnosti Sepahan Air v Teheránu

Pád letadla společnosti Sepahan Air v Teheránu Zdroj: ctk/ap

Záměrně způsobené letecké havárie si loni vyžádaly více obětí než náhodná letecká neštěstí. Uvedla to společnost Flightglobal, která se zabývá shromažďováním a analýzou dat z leteckého odvětví. Za celý loňský rok napočítala osm nehod bez úmyslného zavinění, které si vyžádaly 161 mrtvých mezi cestujícími a posádkou. Byl to nejnižší počet nehod i bilance přinejmenším od roku 1946.

U všech těchto osmi nehod šlo o turbovrtulová letadla provozovaná menšími místními přepravci, známými především na místních trzích, uvedl Flightglobal.

Do těchto údajů se nepočítá březnová havárie letadla společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě, kterou pravděpodobně úmyslně způsobil druhý pilot Andreas Lubitz, a říjnový pád ruského letadla přepravujícího přes 220 turistů z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu, který mají pravděpodobně na svědomí teroristé z organizace Islámský stát (IS). Při obou katastrofách přišlo o život 374 lidí.

Počet obětí leteckých nehod, které nebyly způsobeny úmyslně, klesal loni druhý rok za sebou. V roce 2014 si tyto nehody vyžádaly 436 obětí. Oproti tomu 537 lidí zahynulo v témže roce při dvou neštěstích strojů letecké společnosti Malaysia Airlines. Jedno z jejích letadel bylo sestřeleno nad východní Ukrajinou, druhé zmizelo nad Indickým oceánem. Zmizení nebylo zatím zcela objasněno, řada odborníků pracuje s verzí, že bylo s největší pravděpodobností výsledkem úmyslných kroků zřejmě jednoho z pilotů.

Stále bezpečnější

Přestože údaje se v různých letech liší, bezpečnost v leteckém provozu se obecně zlepšuje. Letecká doprava je v současnosti čtyřikrát až pětkrát bezpečnější než před 20 lety, uvádí se ve zprávě. Šance, že dojde k letecké nehodě se ztrátou na životech, byla loni jedna ku pěti milionům letů, což bylo nejméně v historii.

Tento údaj zahrnuje všechny typy leteckého provozu po celém světě, včetně nákladní dopravy, výcvikových letů či neobchodních letů, kdy se stroj pouze dopravuje na místo, odkud se má uskutečnit další pravidelný či nepravidelný let či služba.

Hamburské středisko pro vyhodnocování údajů leteckých nehod JACDEC v pondělí uvedlo, že při leteckých neštěstích komerčních aerolinek zahynulo loni po celém světě 521 lidí, o 449 méně než v předešlém roce.