Letiště Lanzarote je nově pod českým dohledem

Přístání na letišti Lanzarote

Přístání na letišti Lanzarote Zdroj: CC BY-ND 2.0: jbarcena

Čeští letoví dispečeři přebrali v těchto dnech částečnou zodpovědnost za provoz na letišti Lanzarote na Kanárských ostrovech. Postupně se tak naplňuje scénář, podle kterého španělská státní společnost Aena Airports předá řízení celkem 13 letišť soukromníkům. Provozu na Lanzarote se ujala společnost Saerco, v níž má české Řízení letového provozu (ŘLP) jako strategický partner dvacetiprocentní podíl.

„Vstupujeme na nové trhy a dokazujeme, že máme renomé poskytovatele, který má sílu, ambice a schopnosti uspět v konkurenčním prostředí,“ vyjádřil se šéf ŘLP Jan Klas. Podle něj budou Kanárské ostrovy pro české dispečery významnou referencí pro další expanzi do zahraničí.

Saerco s ŘLP uspěly v roce 2011 v tendru, když jim Španělé přiklepli tři ostrovní letiště. Na ostrově La Palma se Češi podílejí na řízení už od loňského podzimu, po Lanzarote ještě letos v listopadu převezmou letiště Fuerteventura. Lanzarote je přitom z celé trojky největší, ročně jej využije přes pět milionů lidí, počet startů a přistání se blíží 50 tisícům. Dalších deset nabízených letišť přebírá britsko-španělské konsorcium FerroNATS.

V procesu liberalizace dispečerských služeb ve Španělsku tak v tvrdé konkurenci uspěli pouze Britové a Češi. „Plníme hlavně roli technického, výcvikového a odborného partnera a aktivně se podílíme i na naplňování ostatních provozních požadavků,“ doplnil mluvčí ŘLP Richard Klíma.

Španělsko se pustilo do liberalizace trhu dispečerských služeb, neboť tamní vládě došla trpělivost s neustálými požadavky a protesty státních dispečerů. Španělský vzdušný prostor byl například zcela ochromen koncem roku 2010, kontrolu nad ním musela převzít armáda. Saerco je první soukromá společnost, která ve Španělsku získala certifikát pro zajišťování služeb letového provozu. Státní podnik ŘLP se s ní dohodl na spolupráci počátkem roku 2011, pětinový podíl následně koupil za 200 tisíc eur.