Vedení s podobným vývojem počítalo. „Propad je generován především restrukturalizací Českých aerolinií, v segmentu jiných síťových dopravců cestující přibyli,“ řekl deníku E15 ředitel letiště Jiří Pos. Skupina Českých aerolinií v Praze loni kvůli osekávání sítě ztratila čtvrtinu cestujících a její podíl na celkovém provozu letiště se přiblížil třiceti procentům. O rok dříve to ještě bylo 38 procent. Přesto zůstávají ČSA pražskou jedničkou.
O cestující ale přišel i druhý Travel Service a jeho značka Smart Wings, meziroční propad je pětinový.
Nejoblíbenější destinace na ruzyňském letišti v roce 2012 |
Naopak významně rostly například easyJet, Lufthansa či British Airways. „U Velké Británie je znát vliv olympiády, loni jsme na těchto linkách měli skoro o osmdesát tisíc více cestujících,“ uvedl Pos. Výrazně, o čtrnáct procent, narostl i počet pasažérů na ruských linkách. Ruský trh je jeden z mála, na který ČSA loni nezanevřely, naopak tam posilují.
Největší podíl na provozu letiště mají „lokální cestující“, tedy ti, pro které je Praha začátkem či koncem cesty. Tvoří přes devadesát procent cestujících a loni se jejich počty zvýšily téměř o dvě procenta. Úbytek cestujících tak jde výhradně na vrub přestupujícím. Těch zmizela více než polovina.
Největší aerolinie na ruzyňském letišti v roce 2012 |
Zajímavé je srovnání vývoje pasažérských statistik s vývojem na ranveji. Startů a přistání ubývalo loni rychleji, o téměř třináct procent. „Platí tak dál trend, že na letiště létají větší a lépe obsazená letadla, což je pozitivní,“ doplnil Pos. Pro letošek očekává zastavení propadu u pohybů na dráze a zhruba dvouprocentní růst počtu cestujících.
Letiště Václava Havla Praha nicméně loňskými výsledky zaostalo za konkurencí. Hlavní rival ve Vídni zaznamenal pětiprocentní růst na rekordních 22,2 milionu pasažérů. Průměrný růst na evropských letištích loni činil podle asociace ACI od ledna do listopadu necelá dvě procenta.