Lufthansa: Čína stupňuje tlak kvůli emisním povolenkám

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: B.Lange, Airbus

Čína hledá další cesty, kterými by mohla Evropskou unii přimět ke zrušení systému emisních povolenek v letecké dopravě. Peking neudělil Lufthanse povolení létat do Šanghaje s obřím Aribusem A380 a šéf německých aerolinek Christoph Franz tvrdí, že za tím stojí právě emisní povolenky.

„Nemůžeme přijmout odvetná opatření proti evropským emisním povolenkám v jakékoli formě, ať už se jedná o práva na přistávání či něco jiného. Před několika dny Lufthansa opět nedostala povolení používat A380 v Šanghaji,“ prohlásil Franz na konferenci Evropského leteckého klubu v Bruselu.

Franz zároveň obvinil evropské úřady, že nejsou v jednání s Čínou dost aktivní. „Naslouchat a přikyvovat nestačí,“ řekl. Lufthansa podle něj podporuje celosvětové omezení emisí v letecké dopravě. Současný stav totiž znevýhodňuje evropské dopravce. „Jsme zatlačení do rohu,“ dodal Franz. Náklady na emisní povolenky se letos Lufthanse vyšplhají na 130 milionů eur.

Šéf koncernu EADS Louis Gallois před dvěma týdny prohlásil, že . Důvodem jsou prý opět emisní povolenky. Obáváme se, že z tohoto sporu se stává obchodní válka a že Airbus bude vzat jako rukojmí,“ řekl Gallois.

Také letecký koncern se proto přidal ke společnostem, které Evropskou komisi vyzývají, aby svůj program emisních povolenek na letecké dopravce neuplatňovala. Podle Galloise může být životaschopný jedině takový projekt omezení emisí, který zastřeší Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO.

Šéf Airbusu Tom Enders dnes upozornil, že pozastavení 55 čínských zakázek za 14 miliard dolarů (zhruba 263 miliard korun) může vést k zániku tisícovky pracovních míst přímo v Airbusu. Dalších tisíc lidí by mohlo být propuštěno u dodavatelů výrobce.