Metro začne jezdit do nových stanic. Nosiče kufrů čeká práce na směny

Trasa metra linky A

Trasa metra linky A Zdroj: ctk

Cestujícím v Praze se o Velikonočním pondělí otevře nový úsek linky metra A se čtyřmi stanicemi. Výstavba začala v roce 2009 a Praha za nový úsek prostřednictvím dopravního podniku zaplatí kolem 20 miliard korun. Na dostavbu může získat z EU více než sedm miliard korun, s čerpáním evropských peněz ale zatím nezačala.

Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy Praze chybí přímé spojení na ruzyňské letiště. Podobně v minulosti vyvolalo kritiku prodloužení metra C do Letňan. Kvůli vysokým nákladům a nízké obsazenosti sem dosud jezdí soupravy v omezeném režimu. Také do nových stanic metra A pojede v některé časy jen polovina souprav. Změny nastanou i v povrchové dopravě, což vyvolalo odpor cestujících i městských částí.

Na novém úseku metra budou k dispozici čtyři nové stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Ne všechny vlaky ale budou jezdit mezi těmito stanicemi. Od 6:00 do 9:30 v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 9:30 do 20:00 v úseku Dejvická - Nemocnice Motol pojede pouze každý druhý spoj.

Cestující ve směru na letiště budou na autobusy od pondělí přestupovat ve stanici Veleslavín. Ze stanice metra jsou ale eskalátory pouze do vestibulu a chybí z vestibulu na nástupiště autobusu číslo 119. Lidem proto budou s kufry do schodů zdarma pomáhat portýři, kteří budou pracovat ve třísměnném provozu denně od 5:00 do 22:00. Letiště za ně zaplatí desítky tisíc měsíčně, řekl mluvčí Michal Řehořek.

Nová stanice na lince A - Stanice Nádraží Veleslavín- zprovoznění 6.4.2015 od 15:00Foto: DPP

Posted by Dopravní podnik hlavního města Prahy on 31. březen 2015

Dostavba metra A se potýká s problémy. Ministerstvo dopravy, které přerozděluje evropské peníze na stavbu metra, v roce 2013 zkrátilo dopravnímu podniku strop pro čerpání evropských dotací o 25 procent. Hrozí tak, že Praha nevyčerpá všechny peníze ze sedmimiliardové dotace.

Nosiči kufrů prý nejsou trvalým řešení
Praha chce dodatečně upravit výstup z nové stanice metra Nádraží Veleslavín, kde chybí eskalátor. Uvažuje buď o instalaci pojízdných schodů, nebo o dopravníku na zavazadla pro cestující. Podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) financování metra z evropských fondů další investici do dokončeného projektu nebrání.
Důvodem, proč podle Dolínka eskalátor v metru není, byla snaha o co nejnižší cenu ve výběrovém řízení z roku 2009.
Magistrát chce hledat rychlý a co nejlevnější způsob, jak neexistující eskalátor nahradit. Financování dostavby metra z evropských peněz by investici bránit nemělo. „Podle prvních informací, které jsem dostal, by se jednalo o úpravy již dokončeného projektu, a k těm povolení nepotřebujeme,“ vysvětlil Dolínek.

Navíc podmínkou získání EIA, tedy posouzení vlivu stavby na životní prostředí, byla stavba autobusového terminálu a záchytného parkoviště P+R na Dlouhé míli v rámci takzvané Buštěhradské železniční dráhy. Příprava ovšem ještě ani nezačala. Na konci uplynulého roku zahájil Nejvyšší kontrolní úřad kontrolu stavby. Zabývá se jí i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Pražské metro se třemi linkami ročně přepraví stovky milionů cestujících. V roce 2013 to bylo 584 milionů cestujících, v průměru tedy 1,6 milionu denně. Vedení města dlouhodobě plánuje stavbu čtvrté trasy do Písnice, která bude označena jako D.

Nová stanice na lince A - Stanice Nemocnice Motol- zprovoznění 6.4.2015 od 15:00Foto: DPP

Posted by Dopravní podnik hlavního města Prahy on 1. duben 2015

Jaroslav Ďuriš: Do stavby metra D chceme zapojit i soukromníky