Miliarda z EU má zaplatit autobusy na zemní plyn

Dopravní podnik v Karlových Varech vlastní 20 autobusů na CNG

Dopravní podnik v Karlových Varech vlastní 20 autobusů na CNG Zdroj: RWE

Příští týden se v Bruselu rozhodne, jestli budou v Ostravě, Brně a Ústí nad Labem jezdit místo starých autobusů na naftu desítky moderních vozidel na stlačený zemní plyn (CNG) a elektřinu. Česko chce, aby Evropská unie přispěla na obměnu vozového parku miliardou korun.

„Z naší strany je vše připraveno, teď záleží na vyjádření Evropské komise,“ říká ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský. Šéfovi komise José Manuelu Barrosovi čekající žádost podle Podivínského připomněl na pátečním summitu ve Vilniusu i premiér Jiří Rusnok.

Unijní miliarda by rozšířila stávající Operační program Životní prostředí a sloužila by na financování prostředků veřejné dopravy na alternativní pohon. „Největší část by spotřeboval ostravský dopravní podnik. O zbytek by se podělilo Brno a Ústí nad Labem,“ dodává Podivínský. V Ostravě už mají plán, jak z unijních peněz koupí zhruba stovku autobusů na CNG, dva až čtyři elektrobusy a dvě plnicí stanice na stlačený plyn.

S podporou přechodu na ekologičtější alternativní paliva počítá ministerstvo životního prostředí i v příštím finančním období v letech 2014 až 2020. Dotace se však nebudou týkat vozidel na biopaliva. O příspěvek by mohli žádat provozovatelé hromadné dopravy, tedy nejen města, ale i soukromí dopravci.

Hlavní roli by z alternativních paliv měl hrát v dopravě především zemní plyn. „V příštích deseti letech je to hlavní prvek ekologické mobility. V první řadě by se přechod na plyn měl týkat hromadné dopravy,“ potvrzuje záměr státu Pavel Šolc, náměstek ministra průmyslu a obchodu. Konkrétní opatření pro rozvoj dopravy na plyn má přinést Národní akční plán čisté mobility.

Na větší zapojení plynu v dopravě se připravují i plynárenské firmy. Společnost Vemex hodlá příští rok uvést do provozu třicet nových plnicích stanic. „Už běží všechna povolovací řízení,“ říká Hugo Kysilka, marketingový ředitel Vemexu. Do budování nových stanic na CNG investuje i tuzemská jednička RWE.

Zatím v Česku jezdí na stlačený zemní plyn šest tisíc aut. K dispozici mají 53 plnicích stanic. „Od roku 2003 spotřeba CNG roste ročně tempem 25 procent. Pokud se ministerstvu povede peníze z Bruselu získat, bude růst ještě rychlejší,“ domnívá se Kysilka.