Miliardový servis. České dráhy v následujících letech opraví přes dva tisíce vozidel
České dráhy pošlou v následujících čtyřech letech na revizní opravy přes 2000 vozidel. Ročně vyčlení na tuto údržbu kolem 3,5 miliardy korun. V posledních měsících se dopravce potýká se zdržením prací na servisních opravách, některé dodávky jsou opožděny až o rok. Společnost proto při dnešních jednáních s dodavateli apelovala na dodržování podmínek a termínů kontraktů. České dráhy v současnosti provozují celkem 3830 lokomotiv a vozů.
„Servisním firmám dáváme hodně práce a platíme velký balík peněz. Za posledních šest let narostl rozsah údržby ze zhruba 300 na 800 vozidel ročně a finanční objem údržby narostl o dvě miliardy korun. Zatímco se v roce 2017 opravilo jen za 1,7 miliardy korun, v roce 2021 to bylo už za 3,2 miliardy a letos vkládáme do periodických oprav dokonce 3,7 miliardy korun,“ popsal nárůst prací na údržbě místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus.
Dráhy ovšem v současnosti narážejí při servisu svých vozidel na problémy s průtahy prací. To v létě způsobilo několik komplikací v provozu, například na lince z Prahy do Berlína byl kvůli údajně nevyhovujícímu stavu vozů odstaven na hranicích vlak dopravce. „Bohužel objemu práce a částkám, které našim partnerům dáváme, občas neodpovídá kvalita odvedené práce a plnění termínů. Ty jsou letos u hnacích vozidel až o 75 procent času a u osobních vozů o 50 procent času překračované,“ podotkl Kraus.
Kdy můžete a kdy nesmíte přecházet železniční přejezd?

Zdržení při opravách je podle drah způsoben jednak nedostatečnými kapacitami dodavatelů zejména po pandemii koronaviru a také zvýšením náročnosti práce. “Proto dnes informujeme naše dodavatele o trendech v obnově vozidel i našich plánech na periodické opravy. Kolik lokomotiv, vozů a jednotek k údržbě přistavíme a kolik peněz vyčleníme, aby se mohli včas připravit a investovat do přípravy zaměstnanců, vybavení provozů i zajištění náhradních dílů. Za to ovšem budeme chtít stále vyšší kvalitu práce a dodržování termínů,„ dodal Kraus.
České dráhy už v létě upozornily, že jsou připravené podniknout právní kroky, případně i vypovědět smlouvy, pokud jejich dodavatelé a opraváři vlaků výrazně nezlepší své služby.
České dráhy v současnosti provozují 3830 lokomotiv a vozů ve více než 160 různých typech s průměrným stářím 34 let od prvního uvedení do provozu. Dopravce chce vedle revizních oprav také investovat do nových a modernizovaných vozů. Během příštích 15 let by podle plánů dopravce se měl snížit počet provozovaných typů lokomotiv a vozů na polovinu a průměrný věk klesnout zhruba na 18 let.