Kontrola prokázala závažné problémy na celostátních i regionálních tratích. V nejhorším stavu jsou koleje v Jihomoravském kraji, kde je na kontrolovaných úsecích problém s upevněním až v 70 procentech. V jiných regionech se nedostatky vyskytují v 30 až 45 procentech.
Na vybraných celostátních tratích se proto SŽDC prozatím rozhodlo zavést tzv. „pomalou jízdu“, která by měla snížit riziko nehod. „Pomalá jízda je omezení rychlosti vlaku na úroveň, která i přes horší stav kolejí vylučuje nehodu zaviněnou dopravní cestou,“ řekl Ivan Jágr, ředitel odboru provozuschopnosti SŽDC s tím, že jde o takzvané teplotní pomalé jízdy, které budou platit ve chvílích, kdy se na teploměru ukáže více než 30°C ve stínu.
Pomalé jízdy již SŽDC zavedla v úseku 170 kilometrů regionálních i celostátních tratí. Jejich počet se podle Jágra může zvýšit či snížit v závislosti na počasí a aktuálních podmínkách.
Na jednotlivých vlakových spojích může podle Pavla Habarty z SŽDC docházet ke zpožďování, návaznost by ale neměla být porušena. „Úseky pomalých jízd nejsou příliš dlouhé, takže dopravci budou schopni případná zpoždění na většině tratí snížit.“
Podnětem pro kontrolu bylo vykolejení nákladního vlaku na trati Brno – Přerov. Tato inspekce je největší preventivní akcí SŽDC za posledních dvacet let. Kontroly se účastnilo na 400 pracovníků a náklady na revizi včetně oprav poškozených míst se odhadují na 150 milionů korun.