Ministerstvo vybere nové prodejce dálničních známek

Německo, dálnice

Německo, dálnice Zdroj: profimedia.cz

Tendr na nové distributory dálničních známek pro čtyřleté období začínající rokem 2014 hodlá vypsat ministerstvo dopravy. Hodnotu veřejné zakázky úřad odhadl na 674 milionů korun. Jediným hodnotícím kritériem bude výše odměny za prodej kuponů.

Základní parametry soutěže ještě posoudí vláda. V současnosti prodává dálniční známky Autoklub Bohemia Asistance (ABA) a Česká pošta. Jejich odměna se vypočítává jako procentní marže z nominální hodnoty prodaných a vyúčtovaných kuponů.

Nový systém by měl zavedenou praxi změnit. Podle mluvčího úřadu Martina Nováka si uchazeči odměnu určí sami a resort potom z nabídkových cen vybere tu nejnižší, přičemž výše marže bude jediným hodnotícím kritériem. Nesmí ale překročit ministerstvem stanovenou hraniční sumu 29 korun za jeden kupon.

Vzhledem k tomu, že distributor bude po dobu skladování a prodeje dálničních známek disponovat státním majetkem, za který jsou kupony pokládány, bude po něm úřad požadovat složení bankovní garance. Ta má být stanovena na 100 milionů korun za aktuálně distribuovanou emisi. Dalších deset milionů korun bude úřad požadovat pro skladované dálniční kupony na další období.

Známkou musí být označena vozidla do 3,5 tuny jedoucí po dálnicích a rychlostních silnicích. Letos roční kupony o 300 korun na 1500 korun. Ceny se zvedly i u měsíčních a desetidenních známek. Ministerstvo dopravy si od zdražení slibovalo růst výnosu o zhruba 750 milionů korun proti loňským třem miliardám. Peníze chce použít na financování oprav a údržby dálnic a rychlostních komunikací.

Kromě časového zpoplatnění platí za projetí tuzemských dálnic a rychlostních silnic vozidla nad 3,5 tuny formou elektronického mýtného systému. Tento systém od řidičů kamionů a autobusů vloni vybral zhruba 6,5 miliardy korun.