O něco pomaleji, zhruba o devět procent, klesal do května počet cestujících. Podle mluvčí Evy Krejčí je to hlavně důsledek útlumu ČSA.
„Meziroční pokles zaznamenávají také další český dopravce Travel Service a maďarské nízkonákladové aerolinky Wizz Air,“ doplnila Krejčí. Naopak prý rostou například Emirates, British Airways nebo Finnair. Ruzyně má specifické postavení, neboť sem fakticky létají jen velké stroje na mezinárodních linkách. Statistika tak dobře ukazuje vývoj v komerční letecké dopravě. Složitější je to s údaji v regionech. Tam si z pohledu ŘLP nejlépe vede Brno, které zaznamenalo růst, Karlovy Vary i Ostrava naopak pokles.
Na letišti Brno Tuřany počet pohybů narostl o 13 procent. „Počet cestujících ale toto číslo nekopíruje. Velká část pohybů totiž připadá na výcvikové lety, což může být jeden z důvodů nárůstu startů a přistání,“ řekl zástupce letiště Tomáš Plaček. Pasažérské statistiky jsou podle něj zhruba stejné jako loni.
Opačným příkladem jsou Karlovy Vary, kde v pololetí zaznamenali o 27 procent méně pohybů. To je největší úbytek ze všech letišť. „Počet cestujících nám ovšem vzrostl téměř o 16 procent,“ řekl marketingový ředitel Letiště Karlovy Vary Radek Zábranský. Úbytek letadel připisuje omezení letů malých strojů.
„Provoz na karlovarském letišti se postupně proměňuje a na letišti pokračuje trend nárůstu podílu provozu větších letadel a snižování podílu letů takzvané general aviation, zejména sportovních a vyhlídkových letů,“ dodal Zábranský. O desetinu letadel přišla i Ostrava. Tam se podle mluvčí Michaely Kubešové projevily problémy firmy Job Air. Ta na jaře zrušila linku do Vídně, aby posléze přerušila lety zcela.
Jiří Pos: Létá méně letadel, ale jsou větší a lépe obsazená
Všechna letiště ovšem považují první pololetí za předehru hlavní prázdninové sezony, kdy sílí především charterový provoz. „Charterový trh ještě v květnu meziročně klesal, nicméně hlavní sezona teprve nastala, v červnu došlo k meziročnímu nárůstu o více než devět procent,“ řekla Krejčí z Ruzyně. Vývoj počtu letadel na letištích neodpovídá vývoji ve vzduchu. Přes české území létá letos stejně letadel jako loni a roste počet uletěných kilometrů a hmotnost letadel. Nejvíce českým dispečerům platí Lufthansa a Emirates.