Fojtů sdílí nadšení pro nejdelší českou řeku s hlubockým starostou Tomášem Jirsou. „Majitelé všech pražských lodí jsou natěšeni, že doplují až do jižních Čech,“ řekl Jirsa.
Věc má ale hned tři háčky. Cestě zatím brání neprůjezdný úsek mezi Hněvkovickou nádrží a Týnem nad Vltavou, a přehrady Orlík a Slapy. První jmenovaný špunt se chystá ředitelství vodních cest odstranit do roku 2016, nyní běží tendr na prohrábku dna a výstavbu jedné plavební komory za zhruba půl miliardy korun.
Výtahy pro parníky na Orlíku a Slapech budou nejdříve za šest let
Na Orlíku a Slapech ale bude třeba pro větší parníky postavit obří výtahy celkem za 3,5 miliardy korun. Jejich stavba se přitom stále oddaluje. „Počítáme s nimi výhledově do roku 2020. Půjde o unikátní zdviže pro plavidla až 45 metrů dlouhá,“ řekl deníku E15 Fojtů.
Přiznává přitom, že financování ještě není vyřešeno. Plnohodnotná rekreační vodní cesta tak bude od roku 2016 fungovat pouze v úseku z Českých Budějovic k Orlické hrázi. Tu dnes mohou překonat jen menší lodě.
Ředitelství i tak počítá s desítkami tisíc plavců, kteří do přilehlých oblastí přinesou peníze. Celkových sto kilometrů vodní cesty si vyžádalo či ještě vyžádá zhruba dvě miliardy korun.
Fojtů: Baťovým kanálem se loni plavilo 70 tisíc lidí
Miroslav Pavlíček: Návštěvnost zámku Hluboká roste díky Rusům