Na kolejích se letos bude stavět nejvíce v historii, stát dá 36 miliard

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí, railjet, ÖBB
Ocelová střecha pražského hlavního nádraží před rekonstrukcí
7
Fotogalerie
Správa železniční dopravní cesty má letos na nové investice do tratí připraveno 36 miliard korun, skoro trojnásobek sumy utracené loni. „Nikdy v minulosti jsme neměli k dispozici tolik finančních prostředků pro modernizaci železniční sítě,“ řekl mluvčí správy Marek Illiaš.

Rekordní částka je částečně výsledkem souhry šťastných okolností. Díky připraveným menším náhradním projektům si železniční správa může sáhnout i na evropské peníze, které byly původně určeny pro silnice.

Na tučné sousto se mohou těšit stavební firmy. Vedle již běžících projektů totiž stát plánuje letos rozjet zcela nové stavby v celkové hodnotě zhruba 20 miliard. Jde například o napojení čtvrtého koridoru z Hostivaře na pražské hlavní nádraží za 4,5 miliardy nebo úsek Sudoměřice–Votice na stejné trati za šest miliard.

První peníze v menších tendrech, kde šlo o stovky milionů, už správa železnic stačila letos rozdělit. Úspěšné byly například firmy Skanska, Elektrizace železnic Praha nebo slovenská TSS Grade.

Největší stavby, které letos SŽDC zahájíNejvětší stavby, které letos SŽDC zahájí|e15

Chystá se i řada výluk

Výstavba na železnici tak letos nabere na obrátkách. Souvisí to mimo jiné s vrcholícím honem na evropské peníze. Letošek je totiž posledním rokem, kdy lze čerpat finance ze starého Operačního programu Doprava. A správa železnic by v ideálním případě měla utratit celou zbývající sumu, tedy 25 miliard korun.

To je mírně větší částka, než kolik zbývá vyčerpat Ředitelství silnic a dálnic, přesto odborníci dávají větší naději na úspěšné dočerpání evropských peněz železnici. Její projekty jsou připravenější a tolik je nekomplikuje výkup pozemků. „Navíc jde o stavby, které jsou již v realizaci,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Ruku v ruce s rekordními investicemi jde také rekordní počet výluk, které jsou na letošek plánovány. První velké komplikace pocítí cestující už začátkem února, kdy se naplno rozběhne oprava střechy nad kolejištěm hlavního nádraží v Praze. Kvůli opravě připravila SŽDC změnu grafikonu.