Na kolejích se letos bude stavět nejvíce v historii, stát dá 36 miliard
Rekordní částka je částečně výsledkem souhry šťastných okolností. Díky připraveným menším náhradním projektům si železniční správa může sáhnout i na evropské peníze, které byly původně určeny pro silnice.
Na tučné sousto se mohou těšit stavební firmy. Vedle již běžících projektů totiž stát plánuje letos rozjet zcela nové stavby v celkové hodnotě zhruba 20 miliard. Jde například o napojení čtvrtého koridoru z Hostivaře na pražské hlavní nádraží za 4,5 miliardy nebo úsek Sudoměřice–Votice na stejné trati za šest miliard.
První peníze v menších tendrech, kde šlo o stovky milionů, už správa železnic stačila letos rozdělit. Úspěšné byly například firmy Skanska, Elektrizace železnic Praha nebo slovenská TSS Grade.
Chystá se i řada výluk
Výstavba na železnici tak letos nabere na obrátkách. Souvisí to mimo jiné s vrcholícím honem na evropské peníze. Letošek je totiž posledním rokem, kdy lze čerpat finance ze starého Operačního programu Doprava. A správa železnic by v ideálním případě měla utratit celou zbývající sumu, tedy 25 miliard korun.
To je mírně větší částka, než kolik zbývá vyčerpat Ředitelství silnic a dálnic, přesto odborníci dávají větší naději na úspěšné dočerpání evropských peněz železnici. Její projekty jsou připravenější a tolik je nekomplikuje výkup pozemků. „Navíc jde o stavby, které jsou již v realizaci,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Ruku v ruce s rekordními investicemi jde také rekordní počet výluk, které jsou na letošek plánovány. První velké komplikace pocítí cestující už začátkem února, kdy se naplno rozběhne oprava střechy nad kolejištěm hlavního nádraží v Praze. Kvůli opravě připravila SŽDC změnu grafikonu.