Náhrada za Opencard se zdrží, o provozovatele se zajímá policie | E15.cz

Náhrada za Opencard se zdrží, o provozovatele se zajímá policie

Ilustrační foto
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Stepan Bruner

Pavel Otto

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Záměr pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) spustit do několika málo týdnů částečnou náhradu za problémové Opencard brzdí zájem policie o firmu, která by systém provozovala. Jde o elektronické kupony fungující přes aplikaci pro smartphony nebo tablety.

Projekt si už v minulosti objednal pražský dopravní podnik u společnosti Erika, dříve Crowsnest, takže jeho rozjezdu zdánlivě nic nestojí v cestě. Jde o podpis dodatku ke smlouvě z roku 2008 o jednorázových SMS jízdenkách. Jenže právě tato smlouva, která byla uzavřena bez výběrového řízení a pro město byla značně nevýhodná, je předmětem policejního vyšetřování. Začalo už před časem a týká se několika kauz spojených s dopravním podnikem včetně tisku jízdenek firmou Neograph, kde figuruje i lobbista Ivo Rittig.

Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) deníku E15 potvrdil, že provozovatelem elektronických kuponů by byla Erika, která má k platbě přes aplikaci nazvanou Sejf licenční práva. „Na pokyn paní primátorky jsem požádal dopravní podnik, aby připravil materiál pro radu, který by obsahoval původní smlouvu, důvodovou zprávu a samozřejmě právní a další posudky,“ uvedl. Kdy by se vedení města mohlo materiálem zabývat, odhadovat nechtěl.

Podle Dolínka je klíčové, aby provozovatel neměl nárok na tak vysokou marži jako u SMS jízdenek a také, aby se s případným zdražením jízdného automaticky nezvedla. „Není možné, aby z každého prodaného kuponu inkasoval poměrně vysokou fixní částku. Posudky si musíme nechat vypracovat obzvlášť z toho důvodu, že tam probíhá policejní vyšetřování,“ uvedl.

Intergrace má pokračovat

Na nevýhodnost smlouvy o SMS jízdenkách ukázala právní analýza zadaná bývalým primátorem Bohuslavem Svobodou (ODS). Za každý prodaný kus dopravní podnik odvádí provozovateli 25 procent z ceny. V případě elektronických kuponů by to mělo být nanejvýš několik málo procent. Další nadstandardní výhodou byla skutečnost, že Erika měla na kontrakt nárok deset let s tím, že po jejich uplynutí by smlouva byla prodloužena o dalších deset let.

Vedle aplikace Sejf chce Krnáčová zavést další možnosti nákupu jízdenek a kuponů. Například to může být jejich stažení z internetu nebo použití takzvaných chytrých nálepek. „Stále zůstanou papírové kupony, protože jsou lidé, kteří nechtějí používat nové technologie. Naším hlavním cílem je integrovat Prahu a Středočeský kraj. Ale rozhodně ne za nějaké šílené peníze, které stála Opencard,“ prohlásila nedávno primátorka.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah