Nedostavěnou část Pražského okruhu chce hlavní město nahradit soukromým železničním dopravcem

Elektrické jednotky přezdívané "žabotlam"

Elektrické jednotky přezdívané "žabotlam" Zdroj: Michael Tomeš

Dlouhodobý problém s vedením dopravy v oblasti nedostavěné části Pražského okruhu může zmírnit vstup soukromého železničního dopravce na trať z Roztok do Hostivaře. Hlavní město nyní oslovuje dopravce skrze organizaci Ropid, která plánuje hromadnou dopravu v metropoli. Nabídku už Praha dostala od společností Leo Express a RegioJet.

„Potenciál pražské městské železniční dopravy je obrovský, zatím ale málo využitý,“ uvedl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.

Dopravu na trati v současnosti zajišťují vlaky Českých drah s kapacitou až 210 míst k sezení, avšak pouze o víkendech a svátcích. V pracovních dnech vozí cestující jen mezi Roztoky a Libní.

„Zástupci Českých drah nám řekli, že dopravce nemá kapacitu na prodloužení linky do Hostivaře. Právě o tento úsek ale město nejvíce stojí. Trať je z velké části v místě, kde chybí městský okruh. Pro Prahu je to důležitá alternativní cesta,“ řekl deníku E15 předseda magistrátního dopravního výboru Matěj Stropnický (SZ/Trojkoalice).

Město vybere nového dopravce cestou přímého zadání a smlouvu uzavře na tři roky. Na koleje pak vlaky vyjedou nejpozději na konci příštího roku, kdy končí smlouva s Českými drahami. Ty nyní vozí cestující starými elektrickými jednotkami – žabotlamy – které dle Ropidu přesáhly hranu životnosti. Právě kvalita vozů je podle Stropnického přinejmenším stejně důležitá jako případné ušetření nákladů.

„Úspora není primárním cílem. Oslovením dopravců chceme také vyvinout tlak na České dráhy, v minulosti reagovaly zvýšením komfortu, když se na daném trhu objevil konkurent,“ vysvětlil.