Kloubové autobusy pro městskou hromadnou dopravu jsou v současnosti nabízeny v řadě různých provedení. Minulost ovšem nabídla i luxusní zájezdová vozidla, která dnes nemají obdoby.
Historie kloubových autobusů sahá až do první poloviny dvacátého století, ale k jejich širšímu rozšíření došlo až v polovině druhé a dnes jsou naprosto běžnou součástí v hromadné dopravě větší i menších měst.
Vozidla starších generací ze šedesátých až osmdesátých let většinou využívala koncepci s motorem umístěným v přední části před kloubem a pohonem prostřední z trojice náprav. K nevýhodám tohoto řešení patřil horší přístup k motoru a hluk. Zároveň nemohly být tyto autobusy nízkopodlažní.
Prohlédněte si fotogalerii
V současnosti již převažuje koncepce, která je označována jako tlačná, což znamená, že motor je uložen až v zádi vozu a pohání poslední z trojice náprav. Dnešní velkokapacitní kloubové autobusy jsou pak ve stále větším počtu využívány v řadě velkých měst v rámci systému Bus Rapid Transit (BRT).