Německo zvažuje zavedení mýta za vjezd do měst

Označení zpoplatněné zóny v Londýně, kterou se chtějí inspirovat i německá města

Označení zpoplatněné zóny v Londýně, kterou se chtějí inspirovat i německá města Zdroj: profimedia.cz

V Německu by se brzy mohlo platit za vjezd do center velkých měst. Navrhují to dopravní experti jako prostředek jak regulovat automobilový provoz ve velkoměstech a zároveň jak jim zajistit další peníze na údržbu komunikací. Tento nápad, který se už uplatňuje v Londýně, Singapuru, Stockholmu nebo Miláně, má ale v Německu zatím více odpůrců než zastánců.

Diskuzi o městském mýtném vyvolal dokument expertní komise s návrhy, jak zajistit v budoucnu financování dopravní infrastruktury v zemi. Skupina pod vedením bývalého ministra dopravy Saska-Anhaltska Karla-Heinze Daehreho jej připravila pro jednání šéfů rezortu dopravy všech 16 spolkových zemí, které se od čtvrtka koná v Chotěbuzi.

Jednorázový poplatek za vjezd do centra by podle něj mohl činit 6,10 eura (přes 150 korun), což je průměrná cena celodenní jízdenky na MHD. Počítá se i s měsíční nebo roční variantou mýta. První německé metropole jako Berlín, Mnichov, Kolín nad Rýnem či Stuttgart by ho podle návrhu mohly zavést do dvou let.

„K zachování a k modernizaci celé dopravní infrastruktury nutně potřebujeme dodatečné příjmy, které by nad to měly i dopravně omezující efekt,“ souhlasí s touto myšlenkou zemský ministr dopravy Bádenska-Württemberska Winfried Hermann a podobně se vyjádřili i další jeho kolegové. „Zejména pro větší města s relativně vysokým objemem dopravy by bylo městské mýto účelné,“ přidal se předseda poslaneckého výboru pro dopravu Anton Hofreiter ze strany Zelených.

Města i ministr jsou proti

Proti se ale postavil svaz měst a obcí. „Městské mýto by bylo zcela nevhodným prostředkem, jak řešit dopravní problémy měst v Německu,“ prohlásil předák svazu Gerd Landsberg, který upřednostňuje zpoplatnění všech silnic pro nákladní dopravu. Nesouhlasí ani vlivný autoklub ADAC, podle něhož je to jen opatření, jak vytahat další peníze z kapes motoristů, které budou místo silnic použity na sanaci městských a zemských rozpočtů. Varoval také před vysokými náklady na zprovoznění mýtného systému.

„Jsem rozhodně proti, aby se takovým hloupým nápadem u nás vytvořilo nové byrokratické monstrum k obírání řidičů,“ reagoval rezolutně rovněž bavorský ministr vnitra Joachim Herrmann z vládní Křesťanskosociální unie (CSU). Německý svaz maloobchodu HDE se v případě zavedení obává ohrožení atraktivity center měst pro návštěvníky a zákazníky. Vlnu nevole tyto úvahy vyvolaly také mezi běžnými Němci.

„Spolková vláda nemá nic takového ve své agendě,“ nepodpořil návrh ani německý ministr dopravy Peter Ramsauer (CSU). V případě městského mýta by to však byla záležitost výhradně měst a spolkových zemí.

Ramsauer je jinak velkým zastáncem zpoplatnění dálnic v zemi i pro osobní dopravu. Jeho návrhy sice vyvolávají odpor vládních stran, podporují je ale naopak opoziční sociální demokraté. Ministr tak chce získat sedm miliard eur, které každoročně chybí na údržbu německých silnic. I vláda si tak podle Ramsauera uvědomuje, že „financování dopravní infrastruktury nemůže zůstat v takovém stavu, v jakém je nyní“.